Stokke har styrket aalesundskontoret
NY KURS: Stokke har butikker i storbyer som London (bildet), Tokyo, Seoul, Moskva og Shanghai, men den satsingen legger Stokke-direktør Jacob Østerhaab vekk. Ålesundskontoret er derimot blitt styrket i løpet av det siste året.
Nytt

Stokke har styrket ålesundskontoret

Ny kurs i Stokke slår ikke negativt ut for hovedkontoret. – Tvert imot skjer det positive ting, sier lederen av produktutviklingen i Ålesund.

Marius Rosbach
10.07.2019

96 prosent av salget av Stokke-produkter skjedde i fjor utenfor Norges grenser og årsberetningen kommer nå kun på engelsk. Likevel er det i Parkgata i Ålesund hovedkontoret til den verdenskjente merkevaren Stokke holder til.

NETT NO skrev tidligere onsdag at produsenten av barneprodukter er skuffet over fjorårsresultat og har tatt flere grep for å få mer kontroll med kostnadene.

Les også: Veksten stoppet opp for Stokke

Satsingen på store egne butikker legges vekk og de jakter mer kostnadseffektive måter å selge produktene på, ifølge det i årsberetningen.

På ansattjakt
Bjørn Sæther som leder Stokke sitt arbeid med nyskaping og forsyningskjeden fra Ålesund forteller at omorganiseringen i konsernet, i liten grad har berørt de Stokke-ansatte i byen.

– Det dreier seg mer om måten vi jobber på i selskapet, enn at vi skal nedbemanne eller noe slikt. Tvert imot skjer det positive ting her om dagen. Vi er i ferd med å rekruttere nye folk, fortsetter han.

I dag jobber det 85 ansatte i Ålesund og Sæther tror antallet vil være flere når året er omme. Antallet har økt jevnt og trutt siden selskapet flyttet fra Skodje i 2012.

– En av oppgavene våre her er å følge opp levering og distribusjon. Vi holder på å bygge opp den biten og skal utvide med iallfall ett årsverk på det feltet.

Får økt oppmerksomhet
Sæther forteller at oppmerksomheten om organisasjonen på Ålesund-kontoret har økt, og at kontoret er styrket siden starten av fjoråret. Selv er han også tilbake i Stokke etter å ha jobbet i firmaet tidlig på 2000-tallet.

Han forteller at oppmerksomheten deres nå, i første rekke er rettet mot å optimalisere arbeidet. 2018 ble i det store og hele ett år med få endringer for de ålesundsansatte.

– Vi styrket både utviklingsarbeidet og oppfølging av leverandører, sier Sæther.

Les også: Ni veier til merkevarevekst

Flest ansatte utenfor Norge
I 2018 sysselsatte konsernet 392 personer, en økning på drøyt 30 ansatte siden 2017. Rundt 110 ansatte jobber i Norge, og det tallet har holdt seg stabilt de siste årene.

Stokke AS er morselskapet til Stokke-konsernet som består av til sammen 16 datterselskap globalt. Salg over nettet utgjør om lag ti prosent av omsetningen. Kundeservice og salgsarbeidet foregår ved ulike avdelinger i utlandet.

De 10-12 siste årene har Stokke konsentrert seg fullt og helt om å lage produkter til barn og kan se tilbake på suksesser som Tripp Trapp-stolen, barnesenga Sleepi og barnevogna Xplory.

Blir trolig ikke solgt
Stokke-familien solgte i 2013 aksjene sine til et selskap eid av sørkoreanske NXC. Denne våren har NXC-eierne vært ute i markedet og luftet mulighetene for salg av nær 99 prosent av aksjene.

Så langt har det imidlertid ikke kommet noen kjøper på banen og flere koreanske økonominettsteder har meldt at kjøpet er lagt på is inntil videre.

Les også: Forvalter Stokke-formuen forsiktig


Publisert: 10.07.2019 19:09

Sist oppdatert: 10.08.2021 14:25