Veksten stoppet opp for Stokke
IKKE FORNØYD: Stokkes danske administrerende direktør Jacob Østerhaab åpner London-butikken. Nå har ledelsen bestemt seg for å stoppe satsingen på egne butikker etter skuffende lønnsomhet i 2018. 
Nytt

Veksten stoppet opp for Stokke

Stokke-ledelsen er skuffet etter at driftsresultatet sank med 100 millioner i fjor. Nå tas det grep og konsernet dropper satsingen på egne butikker.

Marius Rosbach
10.07.2019

Stokke-konsernet omsatte i fjor barneprodukter for vel 1,5 milliarder kroner. Inntektene er på nivå med rekordåret 2017, med en marginal økning (se tabell til høyre - under om du leser på mobil).

I disse tallene er også salg til kunder i USA, Japan, Kina, Korea og Russland inkludert, selv om det skjer via datterselskaper og ikke regnes med i Stokke AS sitt regnskap.

Overskuddet har imidlertid krympet betydelig sammenlignet med 2017, går det fram av årsberetningen til selskapet. Resultatet før skatt var på 138 millioner, en nedgang på hele 35 prosent sammenlignet med året før. 2017 var vel å merke et rekordår også når de gjaldt lønnsomhet.

Stopper butikksatsing
Ledelsen er skuffet over både salget og lønnsomheten – selv om resultatmarginen er på nærmere ti prosent. Derfor er det tatt grep for å få mer kontroll med kostnadene og selskapet regner med at dette vil gi effekt i løpet av året.

I årsberetningen skriver selskapet at de vil stanse investeringene i egne butikker og finne mer kostnadseffektive måte å selge produktene på.

Stokke har blant annet butikker i storbyer som London, Tokyo, Seoul, Moskva og Shanghai. I løpet av 2018 investerte selskapet også 28 millioner kroner i egne butikker og ulike salgskonsept.

De økte kostnadene i regnskapet kommer også som følge av økte leieutgifter ved butikkene, flere ansatte og økte kostnader med markedsføring.

Flest ansatte utenfor Norge
Stokke er de siste årene blitt et høyst internasjonalt selskap, selv om hovedkontoret fortsatt ligger i Ålesund. 96 prosent av salget skjedde i fjor utenfor Norges grenser.

I 2018 sysselsatte konsernet 392 personer, en økning på drøyt 30 ansatte siden 2017. Rundt 110 ansatte jobber i Norge, og det tallet har holdt seg stabilt de siste årene.

De 10-12 siste årene har Stokke konsentrert seg fullt og helt om å lage produkter til barn og kan se tilbake på suksesser som Tripp Trapp-stolen, barnesenga Sleepi og barnevogna Xplory.

Blir trolig ikke solgt
Stokke-familien solgte i 2013 aksjene sine til et selskap eid av sørkoreanske NXC. Denne våren har NXC-eierne vært ute i markedet og luftet mulighetene for salg av nær 99 prosent av aksjene.

Så langt har det imidlertid ikke kommet noen kjøper på banen og flere koreanske økonominettsteder har meldt at kjøpet er lagt på is inntil videre.

Kjøpte Jetkids
Investeringskostnadene økte også i løpet av fjoråret til 11 millioner kroner. Økningen skylder i hovedsak kjøpet av aksjemajoriteten i Jetkids AS, som står bak «Bedbox» - en kombinert reiseseng og «ride-on»-koffert.

Jetkids-selskapet som har base på Kløfta, har levert overskudd og økt omsetningen voldsomt de to siste årene.


Stokke (konserntall)

Årsresultat (i mill kr)

2018

2017

Driftsinntekter

1567

1562

Driftsresultat

134

230

Res. før skatt

138

212


Publisert: 10.07.2019 17:15

Sist oppdatert: 10.08.2021 14:26