Verftet har mer jobb enn bygda kan huse
TIL 2024: Vard Langsten i Tomrefjord har arbeid til 2024.
Nytt

Verftet har mer jobb enn bygda kan huse

Det har ikke vært lett å gi kost og losji til de 1500 arbeiderne som nå går i gang med å utruste tre luksus-cruiseskip i Tomrefjorden. Nå har sjefen tatt grep og leid inn et flytende hotell.

Administrator
11.01.2019
– Nå har vi mye å gjøre, forteller en fornøyd verftssjef ved Vard Langsten, Ronny Langset
Etter at bygda Tomrefjorden i Møre og Romsdal fikk av et tysk cruise-rederi har de slitt med å få plass til alle ansatte ved verftet. Bygda har rundt 1000 innbyggere, men i de kommende månedene blir 1500 arbeidere satt i sving ved verftet.
Les også:
– Vi kan ikke tillate at det blir boligbonanza i bygda, og så må vi sikre at arbeiderne får godt med mat, sier Langset.
Nå har sjefen tatt grep og leid inn MV Bluefort, en ombygd gammel ferge, som kan huse 250 ansatte. Mat skal de også få, skipet er nemlig som et fullverdig å hotell å regne.
Det var som først meldte om kapasitetsproblemet.

Må nesten tredoble brakkebyen

Verftet har bygget en brakkeby med plass til rundt 250 personer. Denne har også blitt utvidet og kan nå huse mer enn 600 personer.
– Det er langt fra nok til å dekke behovet vårt. Heller ikke de lokale camping-plassene kan stille opp med nok kapasitet, sier verftssjefen.
Fergen som nå står klar utenfor verftsbygget ble ferdigstilt i 1979, og fullstendig renovert i 2016 etter at hun ble kjøpt av det kanadiske rederiet Bridgemans.
Skipet har 210 enkelt-kabiner, helikopterdekk, stor lagringskapasitet for tørr- og frysevarer, et treningssenter, sykestue, kontorer og auditorium med plass til 200 mennesker.

Økte bemanningen med 30 prosent i 2018

Tradisjonelt har Vard Langsten bygget offshoreskip til bruk på norsk sokkel, men nå har selskapet beveget seg inn i et nytt område. Siden 2016 har verftet utrustet .
Les også:
Verftssjefen Langset forteller at de fleste tradisjonelle cruiseverftene i verden er sprengt på kapasitet, og at det er en kombinasjon av flaks og dyktighet som sikret Vard Langsten tilgang til cruise-markedet. Han merker seg at flere norske verft nå ønsker å bevege seg inn i markedet.
– Jeg deltok på verftskonferansen i Ålesund i november i fjor, og det var mer en cruise-konferanse enn noe annet, forteller Langset. Ifølge dem som har peiling er det bygging av cruiseskip det skal handle om fremover, sier han.
Les også:
Det har vært noen tøffe år for rederiet etter at oljekrisen slo til for fullt i 2014. Etter at selskapet gikk gjennom en nedbemanningsrunde sto 180 mann igjen i starten av 2018. Nå er antallet vokst til 230 i løpet av et år.
– Vi klarte å holde på de fleste, men det er klart det var tøffe tider for oss. I 2018 har vi ansatt femti personer og ordreboken er full frem til 2024, sier Langset som forteller at han ser lyst på fremtiden.
– Samtidig er det knalltøft å få gode marginer når man entrer et nytt marked, men det skal komme etterhvert, mener han.

Bygger ypperste form for luksus-cruiseskip

Skipene Hanseatic Nature og Inspiration er allerede under utrustning, og i juli 2018 signerte rederiet kontrakt med Vard for bygging av et tredje skip i Hanseatic-serien.
De to første cruise-fartøyene skal være ferdig i 2019, mens det tredje skal leveres i andre kvartal av 2021, skriver rederiet på sine nettsider.
Skipene er i øverste klasse hva angår luksus. Passasjerene betaler rundt 600.000 for en rundreise, noe som blant mye annet inkluderer egen butler-tjeneste.
– Dette er «next level» og det ypperste du får av cruis-skip i verden. Rederiet mener selv at skipene vil havne på første og andre plass i en internasjonal cruise ranking, sier Langset.
De tre skipene er alle 138 meter lange med en tonnasje på rundt 16.600 tonn, og skal ha lugarplass til 240 passasjerer fordelt på 120 kabiner og suiter. I tillegg kommer et mannskap på nærmere 175 på hvert skip.
Skipene er diesel-elektriske og har isklasse PC6, som er den høyeste isklassen som er mulig å få for et passasjerskip.
Etter planen skal skipene på ekspedisjons-cruise i polare strøk i Arktis og Antarktis, men er også bygget for seilaser i varmere farvann som for eksempel Amazonas.

Milliardkontrakt med forsvaret

Den norske regjeringen meldte i april i fjor at de ønsket å erstatte dagens kystvaktfartøy i Nordkapp-klassen med nye isforsterkede skip. I slutten av juni kom meldingen fra Vard at selskapet hadde sikret seg kontrakten for byggingen av de tre skipene med en total prislapp på 5,2 milliarder kroner.
Les også:
Skrogene skal bygges ved Vards verft i Romania, mens Vard Langsten i Tomrefjorden skal stå for utrustningen.
Skipene skal få diesel-elektrisk fremdriftssystemer som sørger for betydelig reduserte utslipp av klimagasser, sammenlignet med dagens kystvaktfartøy, skrev NTB.
Verftet har dermed sikret seg arbeid frem til 2024 da det siste kystvaktskipet er ferdig bygget og utrustet.

Publisert: 11.01.2019 16:01

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:30