Velkommen etter Havila Kystruten
MILJØ: Hurtigruteskipet Kong Harald. Selskapet mener at skipene til Havila Kystrutene ikke er mer miljøvennlige.
Nytt

– Velkommen etter, Havila Kystruten!

Hurtigruten sier de kan seile utslippsfritt i perioder lenge før 2021. Men de vil ikke belage seg på ladestasjoner langs kysten for å få ned utslippene.

Administrator
19.10.2018
Mandag sa Per Sævik at han som skal trafikkere norskekysten fra 2021.
Det har Hurtigruten fått med seg.
– Vi får de første hybridskipene i 2019, og kan dermed seile utslippsfritt i perioder allerede da. Så her er det bare å ønske Havila velkommen etter når de kommer i gang, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege til Sysla.
av skipene som skal brukes i kystruten Bergen – Kirkenes.
– Vi kan ikke gå i detaljer om disse oppgraderingene enda. Men vi har valgt en løsning med hybriddrift bestående av nyutviklede gassmotorer og store batteripakker, sier Ege.

Rolls-Royce

Motorene skal leveres av Rolls-Royce. Hvor store batteripakkene blir og hvem som skal levere dem er ikke kjent ennå.
  • Les mer om batteri på skip

    :

På Hurtigrutens skip skal batteriene lades kontinuerlig underveis, med overskuddsenergi fra gassmotorene, forteller Ege.
– Batteriene skal brukes jevnt under driften for å redusere utslipp, og vi kan også bruke pakkene til å seile helt utslippsfritt i perioder. I tillegg kan de lades med strøm fra land, sier Ege.

Vil ikke vente

Per Sævik sier at de også kan lade skipene med gassmotorene, men han sier videre at ambisjonen om å redusere utslippene til 48.000 tonn CO2 i året per skip forutsetter at batteriene kan lades ved fem ladestasjoner langs kysten.
Det vil ikke Hurtigruten vente på.
– Vi skal være klare til å lade den dagen ladestrømanlegg står klare. Men hverken vi eller miljøet har tid til å vente. Derfor har vi valgt en løsning som kutter utslippene betydelig fra dag én – langs hele kysten, sier Ege i Hurtigruten.

Lader om bord

Å bruke LNG-motorene om bord til å lade batteriene gir liten miljøgevinst, sammenlignet med å lade dem med strøm fra det landbaserte strømnettet, som nesten utelukkende leverer energi fra miljøvennlig vannkraft her til lands.
Det må betydelig infrastruktur til for å lade batteriene i havnene. Til forskjell fra et landstrømanlegg, som skal forsyne et skip med strømmen det bruker mens det ligger til kai, er det her snakk om betydelige mengder strøm som skal overføres fra land til batteriene på kort tid.

Kun Bergen i nærheten

Hvorvidt og hvordan disse ladestasjonene skal etableres er fortsatt i det blå. Det er kun Bergen som er i nærheten av å ha en slik infrastruktur på plass i dag.
– Vi kan ikke sette oss selv i en posisjon der vi er avhengige av at andre skal gjøre gigantiske investeringer i ladestrømanlegg for at vi skal få ned utslippene, sier Ege.
Han sier at Hurtigruten i mange år har kjempet en hard kamp for å få på plass landstrømanlegg langs kysten. Foreløpig er det bare det i Bergen som er klart.
– Vil Hurtigruten være en pådriver for å få anlegg for ladestrøm på plass?
– Vi skal også være pådriver for ladestrømanlegg der det er fornuftig. Vi har ikke gjort oss avhengige av ladestrømanlegg, nettopp fordi vi vet at det er snakk om så store offentlige investeringer at det ikke er gjort over natta. Det har vi sett på landstrøm – som koster en brøkdel av ladestrømanlegg. Derfor mener vi fortsatt at Norge bør få på plass en nasjonal land- og ladestrømstrategi, som sikrer infrastruktur som kan være med på å kutte utslippene fra alle typer skip, langs hele kysten.
– Er Sævik mer offensiv i sin miljøsatsing enn Hurtigruten her?
– Nei.
– Hvordan påvirker det dere at Havila Kystruten kommer inn som konkurrent?
– Det påvirker oss ikke å noen som hest måte. Vi har hatt konkurranse langs kysten i 125 år, og de største konkurrentene er store globale aktører. Vi gjør det vi gjør, så får andre gjøre det de gjøre. Vi har et produkt vi mener ingen andre kan matche, og sånn skal det være også fremover.
Derfor har vi valgt en løsning som kutter utslippene betydelig fra dag én – langs hele kysten

Publisert: 19.10.2018 14:49

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:27