Tillitsvalgte krever tiltak for verfta
KYSTRUTESKIP: Havila Kystruten endte opp med å bygge alle de fire kystruteskipene i Tyrkia. De to første, Havila Castor og Havila Capella, er venta å bli klare for seilas til sommeren.
Nytt

Tillitsvalgte krever tiltak for verfta

Flere ferjer og skip blir bygd i utlandet. Tillitsvalgte ber regjeringa utnytte handlingsrommet i handelsavtalene.

08.02.2021
Lederne av Nito- og Tekna går sammen med Fellesforbundet, Negotia, Lederne og FLT og krever en tiltakspakke for norske verft, skriver.
Tekna-president Lise Lyngsnes Randeberg og Nito-president Trond Markussen viser til , og frykter framtida for hele næringa kan stå i fare om det ikke settes inn tiltak.

Flere nybygg til utlandet

De tillitsvalgte ber regjeringa blant annet om å utrede handlingsrommet i gjeldene handelsavtaler for å gjøre industrien rustet til å vinne kontrakter og utnytte handlingsrommet i regelverket for statsstøtte fullt ut når det kommer til andelen offentlig støtte.
– Norge må se på handlingsrommet uten å bryte regler om subsidier. Spania og Polen er i EU og kaprer kontrakter som norske verft kunne tatt, sier Markussen til Teknisk Ukeblad.
Før 2014 ble 82 prosent av alle ferjer bygd i Norge, mens bare 42 prosent er bygd her til lands etter 2015. Tyrkia og Polen er blant de største konkurrentene.

Verfta sliter med tilgang på kapital

Tilgang på kapital er blant de største utfordringene til norske verft.
Her kan myndighetene bidra med økte garantier, og medfinansiering gjennom for eksempel Miljøteknologiordningen, Grønn plattform og Innovasjonsprosjekter i næringslivet, påpeker fagforeningene.
Bedre tilgang på bransjeprogram for de ansatte og en studie i hvordan det kan legges til rette for økt digitalisering, er blant andre forslag.

Les også:




Analyse:




Synspunkt:


Norge må se på handlingsrommet uten å bryte regler om subsidier. Spania og Polen er i EU og kaprer kontrakter som norske verft kunne tatt

Publisert: 08.02.2021 09:02

Sist oppdatert: 10.02.2021 15:14