Svein Leon Aure slutter i Farstad og gaar over til konkurrenten
SKIFTER BEITE: Svein Leon Aure går fra kommersiell direktør i SolstadFarstad til samme stilling i Volstad Maritime, og skal blant annet sikre jobb til konstruksjonskipet Volantis (bildet).
Nytt

Svein Leon Aure slutter i Farstad og går over til konkurrenten

Nå er han kommersiell direktør i Volstad Maritime. – De siste ti årene har det stort sett dreid seg om å selge røde båter med en hvit F på skutesiden, så klart det blir rart.

Administrator
07.12.2017
– Nå skal jeg ut i verden og banke på dører og fortelle at vi har gode båter, sier Svein Leon Aure.
Han er den nyeste ansatte hos Volstad Maritime i Ålesund, og tiltrådte den nyopprettede stillingen som kommersiell sjef 1. desember,
– Volstad Maritime har en veldig god flåte, som er bygget mot kontrakter og har gått på lange kontrakter. Nå begynner noen av de å gå ut, og da blir jobben min å få de gode skipene ut i markedet igjen, sier Aure.

Erfaring fra subsea

Administrerende direktør Christoffer Syversen i rederiet er fornøyd med ansettelsen.
– Vi kjente Svein Leon godt fra tidligere og vi ble veldig begeistret da han ble tilgjengelig for en stilling hos oss. Han har et veldig godt navn i markedet, og erfaring fra Farstad-systemet som blir viktig å beholde lokalt. De siste årene har han fokusert spesielt på subsea, og han går dermed rett inn i rollen som kommersiell direktør hos oss med riktig kontaktnett på plass allerede, sier han.
Siden 2012 har Aure hatt jobben som kommersiell sjef i Farstad, som i sommer ble slått sammen med Solstad med John Fredriksen og Kjell Inge Røkke i ryggen.
– Etter Farstad begynte å bygge subsea-båter, er det stort sett det jeg har konsentrert meg om, sier Aure.

Blant de siste fra Farstad-systemet

Han var en av få fra Farstad-systemet som ble med over i den nye organisasjonen til Solstad Farstad. Da det ble rekruttert til ledelsesposisjoner i linje 1 og linje 2, var det Aure og en til fra Farstad som ble tilbudt stillinger, ifølge Aure.
Nå er han altså ute.
– Hvorfor sluttet du?
– Jeg er sunnmøring og har sterk tilknytning til det maritime miljøet her. Det vil jeg fortsette å være, men det så det ut til at jeg måtte gitt slipp på om jeg skulle jobbet der, sier Aure.
Farstad sin landorganisasjon i Ålesund er betydelig redusert den siste tiden.
– Det passer meg bedre å sitte nær på det som skjer. Med hovedkontor i Skudeneshavn ville jeg ikke vært så tett på beslutningene som jeg er vant til å være, sier han.
På økonomiavdelingen til Volstad Maritime er det og ansatt en person fra Farstad-systemet. For de fleste har det ikke vært vanskelig å finne nye jobber, sier Aure.

Sævik-familien som eier

Selv om subsea-segmentet har holdt seg bedre enn andre offshore-segmenter, er det tungt også der om dagen.
– Det blir utfordrende til neste år og, men på sikt tror jeg det vil ta seg opp igjen. Da er det selskapene de mest kompetente folkene og de beste båtene med lavest gjeldsgrad som vil klare seg best, sier han.
Det siste drøye året har Volstad Maritime , og finne penger til å .
I juli i år ble det klart at Sævik-familien la og sikret seg over halvparten av selskapet.
– Hvordan blir det å jobbe for konkurrenten?
– Nå har jeg jobbet nesten halve mitt liv i Farstad Shipping og de siste ti årene har det stort sett dreid seg om å selge røde båter med en hvit F på skutesiden, så klart det blir rart. Når det er sagt så har jeg lenge latt meg imponere over hvor flink de har vært i Volstad til å bygge gode og avanserte båter, og få de, på kontrakt.
Jeg er sunnmøring og har sterk tilknytning til det maritime miljøet her. Det vil jeg fortsette å være, men det så det ut til at jeg måtte gitt slipp på om jeg skulle jobbet der

Publisert: 07.12.2017 09:04

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:16