Styrer Rolls Royce kutt og omstilling
ROLLS-ROYCE MARINE: - Vi har ønsket å overføre mer ansvar og myndighet fra stabene og til forretningsområdene. Vi har også prøvd å forenkle rapporteringen fra forretningsområdene, sier Jan Petter Hagen. 
Nytt

Styrer Rolls-Royce-kutt og omstilling

- Det å redusere bemanning, er aldri lett. Det er krevende for alle, både ledelse på alle nivå, tillitsvalgte og ikke minst de ansatte. Men vi må gjennom dette for å komme styrket ut. Vi har veldig tro på både marinedivisjonen globalt og aktiviteten i Norge, sier Jan Petter Hagen.

Kristin Vidhammer
17.02.2017
Jan Petter Hagen er Director of Business Transformation i Rolls-Royce Marine og rapporterer direkte til hovedkontoret i London. Han sitter dermed svært sentralt i det omstillingsarbeidet som Rolls-Royce Marine jobber med.

- Selv om det er krevende med nedbemanning, endringer og omstillingsprosesser, er det samtidig utrolig interessant å lede en omstilling slik at vi kan være klar når oppgangen i markedet kommer. Dette krever to tanker i hodet samtidig; både å ta ned kostnader på kort sikt og å posisjonere seg for framtidig vekst, sier han.
Han er glad for å ha toppsjefen i ryggen.
- Konsernsjef Warren East har vært tydelig i sin støtte til omstillingen i marinedivisjonen og klar på at virksomheten i Norge er viktig i divisjonen, sier han.

Sentralt plasserte nordmenn

To av fire forretningsområder innen marinedivisjonen er ledet av nordmenn. Det er Knut Hovland, som leder Customer & Services

,

og Asbjørn Skaro, som leder Digital & Systems. Sammen med Hagen er disse dermed sentralt plassert i Rolls-Royce Marine.

Se mer om bakgrunnen til Hagen i faktaboks ved siden av/under.
Hagen har vært i Rolls-Royce Marine siden september 2014. Etter en liten periode på finanssiden, begynte han i stillingen som omstillingsdirektør. Dette betyr at han har ansvar for kostnadstilpassing og omstilling i marinedivisjonen globalt.
- Prosjektet har hatt god topplederstøtte fra Mikael Makinen, som er President i Marine. Jeg har ikke hatt så mange med meg i kjerneteamet som har jobbet med dette, men har hatt mange ute i stabsfunksjoner og forretningsområder som har bistått og som vi har hatt god dialog med. Jeg har også hatt en god prosjektleder og gode ressurser i HR-avdelingen. Alt dette har vært veldig viktig, sier han.

Rolls-Royce Marine har kuttet stillinger i tre runder. Denne uka ble det kjent at de nå skal redusere med 200 ansatte i Norge, av totalt 800 globalt.
Ved årsskiftet var det rundt 1750 ansatte i Norge, de aller fleste fordelt på fem avdelinger på Sunnmøre. Det er i Brattvåg, Ålesund, Hjørungavåg, Ulsteinvik og Longva. Globalt i marinedivisjonen er det 4800 ansatte.

Glad for at mye er løst frivillig

Selskapet har tilbudt frivillige sluttpakker, og da fristen gikk ut denne uka, hadde 176 søkt her i Norge.
- Slik det ser ut nå, ser det ut at vi at vi kan løse veldig mye med frivillige ordninger. Det er til god hjelp at så mange som har søkt, og at vi dermed i stor grad kan komme i mål med frivillige løsninger, sier Hagen.
De vil nå vurdere søknadene de har fått.
- Det er ikke sikkert at alle som har søkt, får innvilget sluttpakker. Det vil gå litt tid før vi får vurdert alle søknadene, men målet er at de fleste sluttpakkene skal gjelde fra 1. mars.
Dermed går det mot et begrenset antall oppsigelser i Norge og på Sunnmøre.
- Vi har hatt en god dialog med de tillitsvalgte i denne prosessen. Målet har selvsagt vært minst mulig oppsigelser, og langt på vei slipper vi nå dette. Vi vil foreta prosessen med oppsigelser nå i vår, i nært samarbeid med de tillitsvalgte.

Ikke planer om å legge ned avdelinger

De har ingen planer nå om flere nedbemanningsrunder.
- Men det er selvsagt markedet som bestemmer dette. Samtidig kan man kan ikke kjøre for mange nedbemanningsrunder heller.
De har heller ikke planer om å legge ned avdelinger. Tvert imot vil de styrke enkelte miljø.
- Vi har sagt at vi skal utvikle en service-hub for hele Nord-Europa i Ulsteinvik. Vi skal også styrke produktutviklinga innen propeller i Ulsteinvik. I Brattvåg har vi tatt i bruk ei ny produksjonslinje for permanent magnetlinje. I tillegg har vi simulatormiljøet i Ålesund, og i forbindelse med digitaliseringen vi står overfor, er vi nødt til å styrke slike utviklingsmiljøer. Hvis ikke har vi ikke en sjanse framover.

Forenkler strukturen

Nå går de inn i en ny fase.
- Det er mange ting vi skal gjøre. En ting er å redusere bemanning, men det viktigste nå er å implementere endringer i organisasjonen og måten vi jobber på. Det er dette som er bærekraftig over tid, understreker han.
Rolls-Royce har måttet redusere kostnadene fordi omsetningen har falt som følge av offshore-utfordringene.
Ifølge Hagen, har selskapet også måttet se på måten de jobber på for at kostnadene ikke skal komme tilbake senere.
- Som en del av dette har vi forenklet strukturen, og der vi har tydeliggjort ansvar og myndighet. Vi har forsøkt å forenkle prosesser, blant annet ved å fjerne ledernivå. Det er helt umulig å forenkle uten å ta vekk nivå i organisasjonen. Rolls-Royce Marine hadde vokst på seg administrasjon, kostnader og kompliserte prosesser, og det var et problem for oss.

Mer ansvar og myndighet til forretningsområdene

Nå har de lagt mest mulig av ansvaret ute i forretningsområdene.
- Vi har ønsket å overføre mer ansvar og myndighet fra stabene og til forretningsområdene. Rolls-Royce Marine har tidligere vært betydelig mer funksjonsstyrt enn i dag. Vi har også prøvd å forenkle rapporteringen fra forretningsområdene.
Når ett av målene er forenkling, må man ifølge Hagen også leve etter det selv.
- Vi måtte kjøre fort nok og være ydmyke tidlig med å si at vi ikke hadde alle svarene når vi startet, men samtidig være trygg på at vi finner løsningene underveis, sier han.
Gjennom omstillingstiltakene i 2015 og 2016, skal Rolls-Royce Marine spare 40 millioner pund globalt årlig fra 2017. De tiltakene som gjøres nå, skal bidra til ytterligere 30 millioner pund i årlige innsparinger fra og med 2018.

Viktig med topplederstøtte for omstillingstiltakene

Rolls-Royce Marine-divisjonen hadde i fjor en omsetning på 1,1 milliarder pund og et underskudd før finans på 27 millioner pund.
Hele Rolls-Royce-konsernet hadde i fjor en omsetning på ca. 15 milliarder pund.
- Det har vært veldig viktig å ha full topplederstøtte for omstillingstiltakene. I et omstillingsprogram er punkt en å sette konkrete mål på for eksempel innsparinger, deretter må prosessen defineres med milepæler. Så er det fokus på å gjennomføre. Løpende oppfølging for eventuelt å rette opp avvik er også viktig underveis. Det er viktig å presisere at omstillingen vår er mye mer enn kostnadsreduksjoner. Vi ser også på hvordan vi skal øke inntektene, understreker han.
Hagen har vært mange ganger i London i løpet av omstillingsperioden og har også møtt toppsjefen i Rolls-Royce-konsernet, Warren East, flere ganger.
- East har vært tydelig i sin støtte til omstillingen i Marinedivisjonen. Han har også introdusert et stort omstillingsprogram i hele konsernet, samt gjort store endringer i ledergruppa si.

Ny teknologi i framtida

Mikael Makinen, som leder marinedivisjonen globalt, begynte i denne jobben sommeren 2014.
- Han har lang erfaring fra maritim industri, blant annet fra Cargotec og Wärtsilä. Han kjenner det marine markedet svært godt, samtidig er han veldig opptatt av FoU, digitalisering og ny teknologi. Det er heller ikke en bakdel å være nordisk i det marine markedet.
Hagen tror de har gode forutsetninger for å lykkes framover, selv om det er sterk konkurranse.
- Vi bruker mye penger på FoU. Produktene vil ikke forsvinne, og vi skal fortsette å kombinere vår mekaniske bakgrunn med ny teknologi. Vi tror at det er en del forretningsmuligheter her. Vi tror også veldig på en retning mot økt digitalisering, men hvordan framtida faktisk vil se ut, vet vi ikke. Denne reisa skal vi og industrien ta, og det blir nok også en «prøve og feile» rute, sier Hagen.


Rolls-Royce Marine hadde vokst på seg administrasjon, kostnader og kompliserte prosesser, og det var et problem for oss

Publisert: 17.02.2017 11:09

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:06