Stuen kiosken klar til aa utvide
SKAL UTVIDE: Økonomien er solid og bedriften gjeldfri. Nå ser Frode Stuen og Karianne Olsen fram til å utvide ved Stuen i Ålesund sentrum.
Nytt

Stuen-kiosken klar til å utvide

De færreste i bransjen kan vise til driftsmarginer som Stuen i Ålesund. Hemmeligheten er kanskje at den mer enn 60 år gamle bedriften er langt mer enn «bare» en kiosk.

Marius Rosbach
27.01.2020

Stuen på Skansekaia i Ålesund omtales gjerne som en kiosk, men det er lite dekkende for hva slags virksomhet innehaver Frode Stuen driver. Her selges alt fra aviser og softis, til burgere og norske tradisjonsretter. Få plasser har like trofaste stamgjester som spiseplassen med røtter tilbake til 1950-tallet.

– Det er 10-20 stykker som kommer innom stort sett daglig. Stuen er en institusjon – også har vi den berømte softisen, forteller Karianne Olsen som bemanner kiosken denne dagen, til NETT NO.

Sommerstid står folk gjerne i kø for å smake på den populære softisen, og det har ikke blitt færre etter at Skansekaia ble bygd ut og de fikk en lekeplass som nærmeste nabo.

Vil bygge ut
Mesteparten av maten blir solgt over disken på kaia, men de har også levering til bedrifter. I tillegg serverer de potetball, kjøttkaker og torskemiddag. Ulike fiskekaker står også på menyen.

nettnohalf

De siste årene har Stuen hatt en omsetning på et tosifra antall millioner, og selv med 15 sitteplasser innendørs, har lokalet for lengst blitt i knappeste laget.

– I første omgang skal vi skal forandre og utvide litt på lukene, også skal vi bygge på lageret. I framtida håper vi å utvide kafedelen, forteller Frode Stuen til NETT NO.

Planen er å bygge ut på vestsida mot de nye kontorbyggene. De har ventet lenge og vel på alle tillatelser fra det offentlige. Løyvet til å bygge ut for flere sitteplasser er ikke på plass ennå, men Stuen håper det går i orden.

Gode marginer
Også nå på vinterhalvåret er det jevn trafikk av folk på kaia, både til båtene, tingretten og de mange nye kontorarbeidsplassene i nabolaget. Mange av bedriftene har kantiner, men overtidsmaten kommer ofte fra Stuen.

Det gjør regnskapene fra Stuen til hyggelig lesing. Omsetningen har økt og drifta har hatt solide overskudd. Gjennomsnittlig driftsmargin i årene 2014-2018 er nesten oppe på 16 prosent.

Til sammenligning har gjennomsnittlig driftsmargin for serveringsbransjen her til lands vært under 5 prosent de siste årene, ifølge SSB-tall. For kioskvirksomhet er det hakket verre med driftsmarginer mellom 0 og 5 prosent, ifølge Samfunnsøkonomisk Analyse.

nettnohalf

– Det er selvsagt avgjørende å ikke ha gjeld, sier Stuen og gliser fornøyd:

– Effektiv drift og god betjening er vel de andre viktigste grunnene, sier han om resultatene.

Også i 2019 ble det overskudd og økt omsetning – men driftsmarginen er ikke blant de beste denne gangen, ifølge Stuen. Innehaveren har likevel lite å bekymre seg for. De siste årene har han også bevilget seg noen millioner i utbytte.

Les også: Sushi slår an i Ålesund

Servering dro opp for Terminalen

Nye eigarar av Petrines Gjestgiveri

Startet kiosk i politibil
Frode Stuen er arvelig belastet når det kommer til kioskdrift. Det var foreldrene som startet kioskdrift fra en gammel politibil. Etter at Frode tok over drifta, har de blant annet bygd på kafedelen for rundt 15 år siden.

– Det er stamgjestene og originalene som går her, som er den største gleda ved jobben. Jeg har hatt gjester som har gått her fra barnehagealder til de er blitt voksne. Det er kjekt å møte folk, forteller han.

Etter hvert har det også blitt et betydelig antall ansatte, selv om drifta er sesongprega. Om sommeren er det 18-19 ansatte, mens de på vinteren er 10-12 personer.

– Det er sosialt og hyggelig, og vi har et godt arbeidsmiljø med mange kjekke ungdommer. Samtidig den ene dagen aldri lik den andre, forteller Karianne Olsen.

Flere ansatte blir på Stuen i mange år og med sine 18 år som ansatt, er Olsen blant dem som er blitt lengst. At det er en ekstra hyggelig tone mellom henne og innehaveren skyldes at de også er kjærester.

Det er kommet til en rekke nye konkurrenter i hurtigmatbransjen i Ålesund de siste årene. Men Stuen henger altså med. Blant annet har de laget en egen app, som det er mulig å bestille via.

– Vi jobber for å holde jevnt god kvalitet, også prøver vi hele tida og utvikle oss, sier Olsen.

Les også: Rekordår for Zuuma

Ålesundrestaurantene selger mer - tjener mindre

Stjernekokk selger norsk fisk til britene


Det er stamgjestene og originalene som går her, som er den største gleda ved jobben

Publisert: 27.01.2020 05:55

Sist oppdatert: 05.08.2021 21:48

Mer om