Stiller nye krav til ferje hurtigbaat og havbruk
MARITIM MELDING: Store deler av næringslivet på Nordvestlandet vil bli berørt av meldinga næringsminister Iselin Nybø la fram fredag. 
Nytt

Stiller nye krav til ferje, hurtigbåt og havbruk

Lavere utslipp fra flere typer fartøy er blant grepene til regjeringa for å ruste maritim næring for framtida. – Peker i rett retning, mener bransjeorganisasjon.

Marius Rosbach
04.12.2020
Fredag la regjeringa fram meldinga «Grønnere og smartere – morgendagens maritime næring» for Stortinget. Nye krav til lavere utslipp fra ferjer, hurtigbåter og servicebåter i havbruksnæringa, er blant tiltakene som blir varslet.
(ekstern lenke)

Nye krav de neste årene

Næringsminister Iselin Nybø påpeker at maritim næring er en av Norges viktigste og mest innovative næringer og at de har brukt tid på å kartlegge mulighetene og utfordringene næringen står overfor.
Blant de nye hovedgrepene er å innføre krav til lav- og nullutslippsløsninger for flere typer fartøy. Regjeringa vil innføre kravene for fergesamband og hurtigbåter i henholdsvis 2023 og 2025.
Deretter vil de ha innført krav om lav- og nullutslippsløsninger for servicefartøy i havbruksnæringen med en trinnvis innfasing fra 2024. Disse allerede i forrige uke. Når det gjelder offshoreskip, vil regjeringa komme tilbake til Stortinget i 2021 med en plan for disse fartøyene.

«Regjeringens politikk virker»

Spenningen i den maritime industrien har vært ekstra stor foran framleggelsen, og om det skulle komme noen nye signal. Det er lite som er helt nytt, og Nybø skriver også i pressemeldinga at «regjeringens politikk virker».
– Jeg mener at markedet for maritime lav- og nullutslippsløsninger vil vokse, og grønn omstilling i skipsfarten vil bidra til at norske bedrifter forblir konkurransedyktige og godt rustet for fremtiden. Dette er ikke bare et viktig klimatiltak, det er også et viktig næringstiltak, sier Nybø i .
Fredag ble det også sendt ut en om hvordan innretningen på den vil være.

Ny studie om digitalisering

Regjeringa vil imidlertid starte en studie av hvordan det kan tilrettelegges for økt digitalisering i maritim sektor. I tillegg skal en ny Maritim21-strategi for forskning, utvikling og innovasjon fokusere på digitalisering og grønn skipsfart.
Det statlige samarbeidsprosjektet Markom2020 foreslås videreført neste år, og deretter flyttet til Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (Diku).
Ellers viser meldinga til tiltak som stort sett er kjent fra før, via , avtalene om etter koronapandemien og den siste .

- Peker i rett retning

Daglig leder Arnfinn Ingjerd i Maritimt Forum Nordvest sin første reaksjon etter å ha sett meldinga, er positiv.
- Den inneholder mange gode tanker om maritim næring. Vi venter ikke så mange tiltak i en slik stortingsmelding, men den peker i rett retning og viser en vilje til å satse på havet. Den har også en del om grønn kompetanse og digitalisering, som ser bra ut, sier Ingjerd til NETT NO.
Nå vil han bruke tida til å sette seg inn i meldinga. Til uka er han blant deltakerne under en websending hvor . Også næringsminister Iselin Nybø deltar på arrangementet som skjer i regi av NHO og rederiforbundet.
(ekstern lenke)

Les også:






Publisert: 04.12.2020 13:48

Sist oppdatert: 07.04.2021 21:18