Nett.no Logo
Mega menyMega meny

NETT.NO Abonnement

Registrér ein konto på vår næringsportal for 129,- pr mnd, og få tilgang på:

  • Unike artiklar om økonomi og næringsliv på Sunnmøre og i Nordfjord, som du ikkje finn i andre publikasjonar!
     
  • Tilgang på tenester som Nytt om Namn, Synspunkt og stilling ledig.
     

Med abonnement har du tilgang til NETT NO på alle digitale plattformer - du kan lese når du vil, kvar du vil og i det formatet som passar deg.

129,- pr. mnd.
Sosiale medier viktig for annonsører

PÅVIRKE KJØPERE: - Oppsummert handler kjøpsreisen, eller kundereisen, om å finne en optimal kanalmiks, tenke data, lage smarte målgruppesammensetninger hele veien og å drive riktig tilpasning og optimalisere underveis, sier Trine Humlen i Racer. Her sammen med Per Christian Strand Teslo i Snapchat (til v.) og Olav Sindre Kriken i Racer. 

Sosiale medier viktig for annonsører

Flere og flere bedrifter benytter seg av sosiale medier for å få fram sitt budskap. 

Under et lunsjseminar i Ålesund tirsdag gav Trine Humlen, digital rådgiver i Racer, råd om nye annonseprodukter som bedriftene kan ta i bruk i sosiale medier.

- Sosiale medier kan brukes til å både skape oppmerksomhet og salg. Tradisjonelt sett har disse mediene blitt brukt mer i et merkevarebyggende perspektiv, men med nye løsninger ser vi også at kanalene kan brukes for å skape salg. Her er nok Facebook og Instagram de mest fremtredende kanalene, men vi ser også at Snapchat etterhvert nå lanserer nye og spennende produkter, sier hun.

Hvilke kanaler bør man bruke?
Hvilke sosiale medier bedrifter bør bruke, kommer veldig an på kundene.

- Skal man ut til de unge, er det Snapchat og Instagram først og fremst som gjelder. Her er bruksmønsteret mer likt, i tillegg til at mye innhold kan brukes på tvers. Likevel er det vanskelig å gi et entydig svar på hvilke kanaler man som annonsør skal gå for. Dette avhenger både av produktet som skal markedsføres, målgruppen man ønsker og nå og innholdet man har tilgjengelig.

ÅLESUND: Trine Humlen, digital rådgiver i Racer, under lunsjseminaret på Terminalen, i regi av Racer/Avento.

Men det de ser, er at bruken på plasseringer i Instagram Story og Snapchat er økende, samtidig som tid brukt i Facebook er noe fallende.

- Dette er noe man bør ta i betraktning i valg av kanaler, sier hun.

Hvordan jobbe med sosiale medier i hele kundereisen
Fokuset i foredraget til Humlen var hvordan man konkret kan jobbe med sosiale medier i kundereisen, fra å skape oppmerksomhet og ned på endelig kjøp og gjenkjøp.

Hun gikk inn på hvilke kanalvalg som var sentrale å vurdere gjennom kundereisen, hvilke betraktninger Racer gjør i anbefalinger på annonseløsninger, og hvordan innhold tilpasses og justeres underveis.

I tillegg gikk Humlen inn på mer tekniske løsninger, fra dynamiske oppsett, automasjon og integrasjon med værdata.

Det ble også vist mange eksempler både fra tidligere prosjekter og på egne kunder i Racer, som viste noe av mulighetene som finnes. 

Racer var medeier i Bakkar og Berg Media, som gir ut NETT NO. Etter fusjonen mellom Racer og Avento eies aksjeposten på 23,8 prosent av Avento.

Siste artikler

- Einaste målet til Trump er å vinne neste val

Sjefsanalytikar Eric Bruce i Nordea Markets trur på løysing på handelskrigen, rett og slett fordi det må til om Trump skal vinne neste val.

Satsar vidare på smoltanlegg

Smoltanlegg i to av dei tidlegare møbelfabrikkane i Stordal er framleis målet for Vekst i Stordal, som har fått eitt år ekstra av kommunen til å lukkast.

Så var festen over

Forrige uke var det utsolgt og prisrekord – nå er ni båter ledige. Ratene i spotmarkedet for ankerskip har rast med over 80 prosent.

Rekneskapsfusjon i Ulsteinvik

Moldskred Regnskapskontor og RG Regnskap går saman.

- 2019 vert eit gullår for Norge

Sjefsanalytikar Erik Bruce i Nordea Markets er meir optimistisk enn på lang tid, men er usikker på utviklinga i aksjemarknaden.

Solstad har én dag på seg til å svare på hva de 140 båtene er verdt

Finanstilsynet mener Norges største offshorerederi brøt regnskapsreglene, og ber dem gå gjennom skipsverdiene på nytt. Vi må tilbake til 2016 for å finne et lignende vedtak.

NETT NO
Ansvarleg redaktør: Ogne Øyehaug
Ansvarleg redaktør: Kjetil Haanes
Dagleg leiar: Eirik Staurset

Utgivar:
Bakkar og Berg Media AS
Pb. 142
6099 Fosnavåg

Kontakt:
Redaksjon: redaksjon@nett.no / Tlf: 95 77 97 27
Annonse: annonse@nett.no / Tlf: 95 24 72 09
Abonnement: abonnement@nett.no / Tlf: 95 24 72 09
Tips: tips@nett.no

NETT NO arbeider etter Ver Varsam-plakaten sine normer for god presseskikk og Tekstreklameplakaten sine normer for skilje mellom redaksjonelt stoff og reklame/sponsing. Alt innhald på NETT NO er opphavsrettsleg verna. NETT NO har ikkje ansvar for innhaldet på eksterne nettsider som det blir lenka til.