Solstad Farstad sjefen Vi trenger ikke nye gjeldsforhandlinger
KLARER SEG UTEN: SolstadFarstad-sjef Lars Peder Solstad mener rederiet ikke trenger en ny runde med refinansiering.
Nytt

SolstadFarstad-sjefen: – Vi trenger ikke nye gjeldsforhandlinger

– Slik ting utvikler seg markedsmessig nå, ser det ikke dårligere ut enn da vi gjorde vår restrukturering. Kanskje tvert imot, sier rederisjef Lars Peder Solstad.

Administrator
15.01.2018
Norges desidert største offshore-rederi har .
Rederisjefen mener å se at aktiviteten i markedet bedrer seg.
– I hvert fall om en ser på kommende sommerhalvår. Noen begynner å tenke at det kanskje er på tide å sikre seg båter, spesielt innen segmentene som er knyttet opp mot rigg,
Det gjelder primært ankerhåndterings- og forsyningsskip.
Markedet for de store, svindyre subsea-båtene, vil være dårlig en stund til, tror han.
– Jeg tror den virkelig gode utnyttelsesgraden for disse skipene ligger litt frem i tid. Det er en del som skjer innenfor offshore vind, subsea og vedlikehold, men det vil nok ta lengre tid før vi er tilbake til normalen.

– Fordel å være større selskap

Ett av argumentene for å slå sammen fire rederier til storrederiet SolstadFarstad (se mer i fakta), var å spare kostnader.
Rederiet hadde etter sammenslåingen som ambisjon å .
Like før jul opplyste de at .
Samtidig .
– Vi ser veldig positivt på det. Der er en del fordeler med å være et større selskap, som vi ikke ville fått ellers, sier Solstad.

Ferdig med å nedbemanne

– Har dere bevist at sammenslåingen var riktig?
– Vi hadde stor tro på at vi skulle klare det, og det har vi.
Forrige uke ble det kjent at . Med det er nedbemanningen i rederiet over, ifølge Solstad.
Dermed må ytterligere innsparinger hentes andre steder fra enn gjennom posten for mannskapsutgifter.
– Vi gjør innsparinger på alt mulig, blant annet innkjøpsavtaler, sier Solstad.

Aksjen raste

Da fusjonen var formelt gjennomfør onsdag 21. juni i fjor, fikk aksjen fikk et lite hopp til 10.95 kroner. Fortsatt var den bare en brøkdel av hva den sto i i toppåret 2014.
Men etter fusjonen var et faktum, raste den på nytt.
Etter bunnoteringen på like under 4 kroner i slutten av november i fjor, ligger kursen nå rundt 6-tallet.
– I den grad dere lykkes gjenspeiles ikke det i aksjekursen?
– Kursen vil jeg ikke kommentere. Det vi kan gjøre er å drive godt, vinne kontrakter og få ned kosten, og vi har stor tro på det vi holder på med selv. Det håper vi vil vise seg i aksjekursen etterhvert også.

Ingen ny restrukturering

Ved siste kvartalsrapportering hadde SolstadFarstad en netto rentebærende gjeld på nærmere 27 milliarder kroner.
Den var da redusert med halvannen milliard siden sammenslåingen.
– Må det skytes inn mer penger i SolstadFarstad?
– Vi har fått til en løsning med våre långivere og aksjonærer som vi mener er solid og som skal ta oss gjennom nedturen. Vi jobber for at det skal vi klare, og det at vi klarer å ta ned kostnadene ytterligere og hente ut mer synergier er voldsomt positivt, sier Solstad.
– Så det er ingen ny restrukturering av gjeld i vente?
– Neinei, dette skal vi få til.

– Kan ikke si eksakt tidspunkt

De fleste rederier har fått pusterom fra bankene frem til cirka 2020, med betalingslettelser og utsatte forfall.
Dersom ikke ratene i markedet hever seg innen den tid, vil mange få problemer.
– Når må oppturen komme for at dere skal klare dere?
– Vi kan ikke si noe eksakt tidspunkt. Men slik ting utvikler seg markedsmessig nå, ser det ikke dårligere ut enn da vi gjorde vår restrukturering. Kanskje tvert imot.

Publisert: 15.01.2018 08:45

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:17