Skraper baater fra 2006
SISTE REIS: Tidewater sender offshorebåter til opphugging. Gjennomsnittsalderen på båten Tidewater har sendt til opphugging er litt over 16 år.
Nytt

Skraper båter fra 2006

Her sendes offshorebåtene til hugging. Den nyeste er fra 2006.

Administrator
12.07.2018
Den amerikanske giganten Tidewater har skrapet flere båter enn de norske offshorerederiene til sammen.
– Vi har sagt flere ganger at vi ønsker å lede an når det gjelder hugging av skip.
Det skriver Jason Stanley, direktør for investeringsreleasjoner i Tidewater, i en e-post til Sysla.
I februar tok den amerikanske offshoregiganten nok et jafs av flåten sin, og sendte åtte båter til hugging. Det nyeste var bygget i 2006 (les mer i faktaboksen under),
Ingen rederier har skrapet flere offshorebåter enn den amerikanske giganten de siste årene.
– Alle vet at mange av de gamle skipene må ut av markedet for godt. Hvis ikke vil det ta mye lenger tid før vi får balanse mellom tilbud og etterspørsel, skriver Stanley.
Les også:

Foretrekker å hugge fremfor å selge

Når det gjelder de åtte skipene som ble sendt til hugging i India tidligere i år, sier Tidewater-direktøren at økonomien ble avgjørende for den beslutningen.
– Dersom vi tror at skipene kan komme i arbeid med anstendige rater, uten at vi må gjøre for mye arbeid på dem, beholder vi dem i opplag.
I dette tilfellet var vurderingen at det ikke ville skje.
– Eldre fartøy med lavere spesifikasjoner vil sannsynligvis ikke være konkurransedyktige nok til å gjøre en reaktivering lønnsom.
Da står valget mellom å selge eller skrape.
Les også:
– Der det er mulig har vi foretrukket å skrape. Men alt bunner i hva som er den beste økonomiske løsningen for selskapet, skriver Stanley.
Klikk her for , inkludert skipene som ligger i opplag.

Amerikanerne skraper mest

Til forskjell fra store tank- og bulkskip, er det ikke mye stål i et forsyningsskip eller et ankerhåndteringsfartøy. Dermed er det oftest et tilnærmet nullprosjekt å kvitte seg med et skip på denne måten.
Atlantic Offshore er ett av rederiene som har skrapet skip her til lands. De sendte det da 40 år gamle , noe de i beste fall gikk i null på.
Også danske Maersk har sendt relativt unge skip til hugging. .
– Har dere tjent eller tapt på å skrape disse skipene?
– Generelt har vi kommet ut i pluss når vi har hugget skip, og den nylige økningen i stålprisene har hjulpet oss, sier Stanley i Tidewater.
Les også:
Ifølge en oversikt Vesselsvalue har utarbeidet for Sysla, har de amerikanske rederiene sendt desidert flest offshoreskip til hugging etter 2014.
Til sammen 37 skip er sendt østover til skraping, og 19 av dem er fra flåten til Tidewater, ifølge Vesselsvalue.
Tidewater skal selv ha oppgitt i mars at hadde hugget 27 skip siden nedturen startet, så oversikten fra Vesselsvalue må tas med en klype salt. Den gir likevel en indikasjon på hva de store linjene er.

– Alt før 2000 må vekk

Ifølge oversikten deres er gjennomsnitsalderen på skipene som er skrapet fra USA drøye 23 år, mens Tidewater-båtene som er hugget har en snittalder på litt over 16 år.
Til sammenligning har norske offshore rederier skrapet til sammen 10 båter siden 2014, med en snittalder på nesten 37 år, ifølge oversikten til Vesselsvalue.
Les også:

Flest til India

Globalt har skrapingen av offshoreskip eskalert de siste årene.
Analytiker Stig Erik Kyrkjeeide i Kepler Cheuvreux har tidligere sagt til Sysla at han tror .
Mens kun 7 skip ble hugget i dette segmentet i 2014, var det 91 i 2017, og 75 så langt i år, ifølge Vesselsvalue.
De langt fleste tas opp på strendene i India, etterfulgt av Tyrkia og Danmark.
Les også:
Analysebyrået IHS Markit har tidligere uttalt at 1000 av verdens 3000 forsyningsskip i oljesektoren må skrapes for at markedet skal komme i balanse.

Publisert: 12.07.2018 08:49

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:24