Skjebnen fortsatt uviss for inntil 35 Solstad Farstad baater
SOLSTADFARSTAD: Lars Peder Solstad vil skille ut mellom 25 til 35 skip i eget selskap.
Nytt

Skjebnen fortsatt uviss for inntil 35 Solstad Farstad-båter

Rederisjef Lars Peder Solstad sier han vil løfte en fjerdedel av flåten ut i et eget selskap. Hvordan det skal se ut, og om han selv skal være på eiersiden, er fortsatt uvisst.

Administrator
11.01.2018
– Målet er å skille dem ut i et eget selskap og hente kapital i det selskapet. Så skal vi undersøke muligheten for å få det til, sier administrerende direktør Lars Peder Solstad til Sysla.
I forbindelse med fremleggingen av tallene for tredje kvartal i fjor, ble det klart at Solstad Farstad jobber med å redusere flåten.
Rederiet har definert av mellom 25 og 35 av flåten på 145 skip er utenfor selskapets kjerneområde.

Les også:


Dette er mindre og mellomstore skip, ifølge Solstad.
– Det er en del båter i selskapet som vi ikke definerer som kjerne. Det er ikke de båtene vi skal leve av når markedet kommer tilbake. De er ikke så gamle, men litt små. De båtene vurderer vi å spinne av og løfte ut av SolstadFarstad, sa Solstad til da kvartalsrapporten ble lagt frem.

Flere kandidater

Et eksempel på et slikt skip kan være det på bildet over, Normand Trym, av design UT 755.
Forsyningsskip er bygget i 2006, er 74 meter langt og har dekksplass på knappe 700 kvadratmeter.
Skipet ligger for tiden i opplag ().

! Vet du noe vi ikke vet? !


Solstad Farstad har 12 skip bare av dette designet, de fleste fra Deep Sea Supply, som ble fusjonert inn i sommer.
– Det er ikke de båtene med mest gjeld, selv om det er en god del knyttet til de også. Men vi er først og fremst opptatt av hvordan selskapet skal se ut når markedet tar seg opp igjen, sa Solstad om hvilke båter de ville skille ut til i november.

- For tidlig å spekulere

Prosessen pågår ennå, men ingen ting er bestemt, sier Solstad nå.
Skipene som er solgt den siste tiden er ikke blant de skipene som planlegges skilt ut, opplyser han, og hovedambisjonen er heller ikke å selge dem.
Mer informasjon kommer ved neste kvartalsrapportering.
– Så vil det vise seg hvor mye vi blir med, om vi blir med, og om vi skal drive dem eller ikke. Det er altfor tidlig å spekulere i det.
Det er ikke de båtene med mest gjeld, selv om det er en god del knyttet til de også

Publisert: 11.01.2018 10:22

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:17