Skipssykehus cruiser inn i nytt marked
INNPASS PÅ CRUISE: Medi3-selskapet Shipmed har levert sykehushospital og tilhørende systemer og utstyr i rundt 15 år. 2019 blir avgjørende med flere store leveringer til cruiseskip, forteller salgssjef Marta Hauge.
Nytt

Skipssykehus cruiser inn i nytt marked

Medi3-satsing på sikkerhet til sjøs opplever opptur på cruiseskip. Og rekordordren fra Ålesund-selskapet tas nå i bruk på Hurtigrutens splitter nye ekspedisjonsskip.

Marius Rosbach
26.06.2019
Tre år etter at Shipmed satset på cruisemarkedet, har ting løsnet og selskapet sikrer seg stadig flere større prosjekt.
Medi3-selskapet har de siste årene hanket inn ordrer både på hurtigruteskipene som bygges på Kleven, to av tre Hapag Lloyd-skip som Vard bygger og ikke minst til det 337 meter lange cruiseskipet Costa Smeralda under bygging ved Turku-verftet til Meyer.

– I volum utgjør gjerne én ordre til cruise, ti ganger så stor verdi, sammenlignet med hva vi har vært vant med å levere til fisk og offshore, forteller Marta Hauge til NETT NO.

Kjemper om prestisjeprosjekt


Hauge har bakgrunn som sykepleier og ambulansepersonell. I Shipmed har hun nå rollen som salgssjef, etter at hun tidligere var HSEQ-manager. Da cruisenettverket In2cruise nylig var samlet i Ålesund fortalte hun om hektiske dager for selskapet med fem ansatte.
– Vi startet opp cruisesatsingen for tre år siden og det har vært fantastisk morsomt å være med på denne reisen. Vi markedsførte oss blant annet med at vi leverte nøkkelferdige skipshospital, og det har blitt en suksess, fortalte Hauge.
Analyse:

Til NETT NO forteller hun at 2019 blir avgjørende når det gjelder å levere på oppdragene de har inne. Samtidig kjemper de om nye oppdrag som , Atle Brynestad sitt «Seadream Innovation»-prosjekt og .
Les også:

Vært i bransjen i 15 år

Selskapet har adresse i Ålesund sentrum og opplevde for noen år siden nedgang fordi offshoremarkedet forsvant.
– Vi har drevet med medisinsk sikkerhet på skip i rundt 15 år. Det dreier seg både om selve innredningen for skipshospitalene, men også system for hvordan de skal brukes, fortalte Hauge.

De siste årene har Shipmed stått for om lag ti prosent av omsetningen til Medi3 og ble skilt ut som eget selskap i løpet av fjoråret. Hauge forventer at cruisejobbene gjør at inntektene vil vokse og at de snart kan starte jakten på nye ansatte til prosjekteringsarbeid – og helst folk med både teknisk og helsefaglig bakgrunn.
– Vi var nedbemannet på det tidspunktet cruise kom inn, så av og til har det blitt mye armer og bein, forteller hun.
Les også:

Mer avanserte sykehus

Sammenlignet med fiskebåter og offshorebåter, er det gjerne langt større areal på hospitalområdene om bord på cruiseskipene. Noen har også egen resepsjon og muligheter for mer avansert behandling. Større krav til finish og materialbruk hører også med.
– Prosjektene våre har vokst fra å være ett rom, til å bli medisinske sentre. Mange av de nye skipene som bygges i dag skal være ute på lengre ekspedisjoner og da stilles det høyere krav til hospitalet om bord, forteller hun.
På de nye ekspedisjonsskipene til Hurtigruten hører det også med røntgenmaskiner i ordrene sammen med skipshospitalet.
– Det er første gang vi leverer. Og disse kontraktene var også rekordstore for oss, forteller Hauge.

Fordel å være sammen

Salgssjefen legger ikke skjul på at det har vært en bratt læringskurve å komme inn på cruisemarkedet.

Under nettverkssamlingen etterlyste hun tips til gode samhandlingsverktøy å jobbe med inn mot cruiseprosjekt.
Samtidig fortalte hun at de som en liten nykommer i cruisemarkedet, har hatt fordel av å reise med Ekornes og Gjemnes-bedrifta Shipnor, når de skal presentere seg for nye kunder i utlandet.
– Da blir vi sett på som en del av noe større, sa hun.
Shipmed har også satset på å lage gode 3D-illustrasjoner av produktene. Slik er det lettere å sikre gode forhold både for pasienter og ansatte – og selge inn prosjektet til kunden.
Analyse:



Prosjektene våre har vokst fra å være ett rom, til å bli medisinske sentre

Publisert: 26.06.2019 05:56

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:36