Skip for seks milliarder ikke hentet
TILBAKE I JOBB: Alle ansatte i Ulstein Verft og Ulstein Elektroinstallasjon er tilbake på jobb etter at verftet fikk skrog til vindkraftserviceskip på plass i dokka i november 2017. Salgs- og markedsføringsorganisasjonen Norske Skipsverft har registrert 47 nye kontrakter på tilsammen 15,5 milliarder kroner i 2017. Det er tre milliarder mer enn i 2016.
Nytt

Skip for seks milliarder ikke hentet

Norske verft har 11 offshoreskip liggende etter offshorekrisen. Rederiene har fortsatt ikke tatt over fartøyene, selv om de ble bestilt tilbake i 2014 og 2013.

02.01.2018
Opprinnelig var kontraktene på tilsammen rundt seks milliarder kroner, men i dag er det vanskelig å angi en eksakt verdi, skriver administrerende direktør Asle Strønen i bransje- og markedsføringsorganisasjonen Norske Skipsverft i en oppsummering av verftsåret 2017.
Det var blant annet tap på et slikt skip som bidro til det stor Klevenunderskuddet i 2015 og 2016.

Skipet var ferdig i 2015. Da var krisen for offshorerederiet et faktum, og det malayiske rederiet tok aldri over fartøyet, som endte med å bli solgt til et canadisk rederi ifjor.

Opptur i 2017

De uavhentede skipene er et minne om en byggeboom som er over. Når er det nye skipstyper som dominerer ordreboken, og ordreinngangen ble høyere i 2017 enn i 2016.
I 2017 ble det inngått 47 kontrakter på bygging av skip over 50 millioner kroner.

Samlet kontraktsverdi var 15,5 milliarder.
I 2016 ble det inngått 30 kontrakter til en verdi på 12,5 milliarder kroner.
Ordreboken består ved inngangen av 2018 består av 82 fartøy, med en samlet verdi på 34 milliarder kroner.
Ved inngang til 2017 besto ordreboken av av 66 fartøy med en konktraktstverdi på 28 milliarder kroner.
Økningen i orderinngangen er positiv, men ikke tilstrekkelig til å opprettholde en forsvarlig inntjening i næringen, skriver Strønen.

Bekymret for manglende ferjekontrakter

Norske Skipsverft er bekymret for konsekvensen av at tyrkiske verft har funnet i underkant av ferjekontraktene der det er er stillet nye miljøkrav til ferjene.
"Fasit for 2017 viser både flere enkeltordrer og større totalsum enn for 2016. Det viser at ordreinnganen nå har en annen struktur enn under offshore-boomen for noen år siden. Nå er det altså flere, men mindre kostbare enkeltprosjekter som gjelder selv om totaliteten ikke er tilstrekkelig til å opprettholde en forsvarlig inntjening i næringen. – Vi har som samfunn derfor ikke råd til å fortsette med eksportlekkasjene av f.eks. nye fergekontrakter til utlandet.", skriver Strønen.

Publisert: 02.01.2018 09:06

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:17