Skip for 24 milliarder
DOBLING: Kontraktsinngangen for skipsverftene - målt i kroner - er doblet fra 2016 til 2018. Asle Strønen i Norske Skipsverft mener det er gode tall, selv om fem store Vardkontrakter utgjør nesten halvparten av den samlede kontraktsverdien.
Nytt

Skip for 24 milliarder

Fasiten for 2018 fra Norske Skipsverft er 48 nybyggingskontrakter til 24,3 milliarder kroner.

03.01.2019
Det er sjømatnæringen og ferje/cruise/passasjerbåter som dominerer salgs- og markedsføringsorganisasjonen Norske Skipsverfts oversikt over ordreinngangen i hos skipsverftene i 2018.
Fiskebåter, brønnbåter og arbeidsbåter til oppdrettsnæringen utgjør cirka 40 prosent av ordreinngangen i fjor målt i antall fartøy. Ferjer, cruisebåter og passasjerbåter utgjør rundt 30 prosent. Serviceskip til offshore vindkraftanlegg utgjør rundt 10 prosent. Det viser Norske Skipsverfts oversikt.
Norske Skipsverft registrerer alle offentliggjorte kontrakter på over 50 millioner kroner.

48 fartøy

I alt er det offentliggjort i alt 48 kontrakter, med en samlet verdi på 24,3 milliarder kroner. Oversikten omfatter ordrer på minst 50 millioner kroner pr. fartøy.
I 2017 var det tilsvarende 49 slike kontrakter, med en samlet verdi på 15,9 milliarder kroner. I 2016 ble det inngått kontrakter på i alt 30 skip, med en samlet verdi på 12,7 millioner kroner.
- Dette er gode tall, men det er grunn til å poengtere at fem av ordrene - de tre kystvaktskipene (Vard Langsten) og de to skipene til Viking Cruises (Vard Brattvaag) - har en verdi som tilsvarer mer enn 10 mrd. kroner, og dermed nær femti prosent av ordreboken. De resterende 43 kontraktene har dermed en samlet verdi på kroner 14,3 milliarder, skriver administrerende direktør Asle Strønen i en epost til NETT NO.

Tykkere ordrebok

Den totale ordresituasjonen ved norske skipsverft er 98 fartøyer med en kontraktsverdi 48,2 milliarder kroner. Tilsvarende tall for 2017 og 2016 var henholdsvis 85 skip (med en kontraktsverdi på over 50 millionar) og 34,5 milliarder kroner og 66 skip og 28,3 milliarder kroner, i følge Strønen.
Spørsmålet er om en tykkere ordrebok også betyr bedre lønnsomhet.
Syv av 19 skipsverft gikk i minus i 2017 og det samlede underskuddet økte.

Kvitt overliggere

Ved starten av 2018 hadde norske skipsverft 11 uavhentede offshoreskip liggende. Opprinnelig var kontraktene på tilsammen rundt seks milliarder kroner, sa Strønen da han oppsummerte status for ett år siden. Han fryktet kontraktene ville påføre verftene ytterligere tap.

Det dreide seg om kontrakter som ble inngått i 2013/2014 før oljeprisfallet og offshorekrisen som fulgte.
Nå anslår Strønen at antallet uavhentede helt eller delvis ferdigstilte offshoreskip ved norske verft er redusert til fem-seks.

Publisert: 03.01.2019 06:00

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:30