Skal bruke 1 6 milliarder paa ferjekaier
MANGE PENGAR: Ferjedriften i Møre og Romsdal krever 1,6 milliardar i infrastrukturinvesteringer frem til 2027, og fylket bruker over 400 millioner kroner i året på tilskudd til ferjedriften. Kostnadsutvikling og finansiering av ferjene er tema på Ferjekonferansen i Ålesund neste uke.
Nytt

Skal bruke 1,6 milliarder på ferjekaier

Frem til 2027 skal Møre og Romsdal fylkeskommune investere 1,6 milliarder kroner i bygging og vedlikehold av ferjekaier.

22.03.2019
Mer trafikk som krever større kapasitet, vedlikeholdsetterslep og krav om ladeanlegg for elferjer gjør at ferjekaiene både må utvides, utbedres og få bygd ladeanlegg.
Til sammen utgjør det en investering på 1,6 milliarder kroner frem til 2027. Fylket får 220 millioner kroner i støtte til miljøtiltak fra Enova, som elektrifisering, resten må det dekke selv, sier samferdselssjef Arild Fuglseth i Møre og Romsdal fylkeskommune til NETT NO.
I tillegg til investeringen gir fylkeskommunen over 400 millioner kroner i tilskudd til driften av fylkesveiforbindelsene. Sammenlignet med 2010, da fylket tok over ansvaret for mange nye ferjesamband, er dette en stor økning, i følge Fuglseth.

Bedre tilbud, høyere pris

Fuglseth er en av innlederne når Statens Vegvesen arrangerer to-dagers konferansen om ferjetrafikk og ferjemarkedet i Ålesund i neste uke.
Han er der for å snakke om utviklingen i ferjesektoren, sett fra fylkeskommunens side.
Stikkordene er kostnadsøkning og økt investeringsbehov, på grunn av økt trafikk, utvidet tilbud og at ferjeselskapene har lykkes i å sette opp prisen i de nye anbudsrundene.
Fuglseth får blant annet sjansen til å snakke til samferdselsminister Jon Georg Dale - som selv er blant foredragsholderne - om muligheten for regelverksendringer som vil gi økte overføringer til fylkenes ferjedriftfinansiering og mer langsiktige og større overføringen til investeringer.

Foreslo tiltak

I 2016 kom analyseselskapet Oslo Economics med en analyse av ferjemarkedet, som blant annet konkluderer med at konkurransesituasjonen hadde forverret seg - sett med kundene til ferjeselskapenes side.
Oslo Economics foreslo blant annet en bedre samordning kjøpere av ferjetjenester mellom, for få kostnadene ned.

Den analysen er gjort på nytt, på oppdrag for Statens Vegvesen.
På konferansen i neste uke skal Oslo Economics legge frem den nye, oppdatere rapporten.

Publisert: 22.03.2019 10:45

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:32