Sikter mot nytt rekordaar
VEGSUND SLIP: Reparasjonsverftet ligger på grensa mellom Ålesund og Sula. Nils Kristian Drønnen driver familieselskapet sammen med broren Sindre-Roar og deres sønner Kristian og Stian. 
Nytt

Sikter mot nytt rekordår

Reparasjonsverftet Vegsund Slip har høy aktivitet og gode resultater siste to-tre år. De ser lyst på framtida.

Kristin Vidhammer
08.07.2016
- Vi er fornøyd med resultatene. 2014 var et rekordår, fjoråret var litt svakere og så langt i år ser det veldig bra ut. Målet er å komme opp igjen på nivået i 2014, sier eierne Nils Kristian Drønnen og Kristian Drønnen.
Vegsund Slip Holding er eierselskap for Vegsund Slip as og Vegsund Slip Eiendom as. Verftet utfører alle slags skipsreparasjoner, ombygginger og installasjoner. Det innbefatter også overhaling av dieselmotorer, maskinering av utstyr til skip og industri, stål/aluminiumsarbeid og rør- og snekkerarbeid. De har også delelager.
I fjor fikk konsernet driftsinntekter på 77 millioner kroner, en nedgang på 11 millioner kroner fra 2014 (se tabell). Resultatet før skatt ble på 5,1 millioner kroner, det tilsvarer en resultatmargin før skatt på 6,5 prosent.

Bransjer som går godt

Vegsund Slip har i år og i fjor blant annet hatt oppdrag for store kunder som brønnbåtselskapet Sølvtrans, Kystverket, Fjord1, Norled og flere fiskebåtrederi.
- Både oppdrett og fiskeri er bransjer med høy aktivitet og som tjener godt. Vi er ikke direkte rammet av nedgangen i offshorerederiene, men indirekte rammes vi ved at vi nå må konkurrere med større verft om oppdragene. Dette merket vi allerede i fjor, og vi møter blant annet Vard i anbudskonkurranser nå, sier de.
De er likevel optimistiske for framtida. Selskapet investerte ca. 45 millioner kroner i ny flytedokk i 2014. Allerede nå har de dokksatt 117 fartøy i den nye dokka. I tillegg kommer andre oppdrag og i snitt gjør Vegsund Slip oppdrag for ca. 100 fartøy årlig.
- Den nye dokka var et stort løft, men man må satse, sier de.
Etter denne investeringa har selskapet en bokført egenkapital på over 40 millioner kroner, tilsvarende 48 prosent egenkapitalandel.

Var på topp i lønnsomhet i 2014 blant en rekke verft

I 2014 var resultatmarginen før skatt til Vegsund Slip 10,1 prosent og de var dermed helt på topp når det gjelder lønnsomhet blant verftene. I 2013 og 2012 var resultatmarginen 7,1 og 7,5 prosent henholdsvis. Mens mange større verft har fått svekka lønnsomhet siste årene, har de små klart seg bedre.
Les også:
Les også:

Tredje generasjon tar over

Det er 50 ansatte i selskapet. I tillegg leier de inn folk ved behov. På større prosjekt kan det være opp til 100 som jobber for Vegsund Slip.
- Vi strekker oss langt for å hjelpe faste kunder og da jobber vi også kvelder og helger. Vegsund Slip er heller aldri stengt, selv om vi har redusert kapasitet nå i ferien, sier de.
Familieselskapet fyller 60 år neste år og andre generasjon har nå overlatt den øverste ledelsen til tredje generasjon. Etter å ha vært prosjektleder, tok Kristian Drønnen fra nyttår over jobben som daglig leder etter Nils Kristian (far). Sistnevnte hadde da vært daglig leder i 24 år og er nå HMS-leder.

Broren til Nils Kristian, Sindre-Roar Drønnen, er styreleder og er også svært sentral i selskapet. Det samme gjør hans sønn - Stian - og som jobber innen IT og salg.
- Jeg ser det som et stor pluss at selskapet blir ført videre av neste generasjon i familien, sier Nils Kristian.

Rammebetingelser

De ser at

strukturordninga i havfiskeflåten vil være en bransjemessig utfordring i årene som kommer.
- Ved at kvoter samles, eldre fartøyer kondemneres og det blir bygget færre, større og nye fartøy, svekkes ordretilgangen for en reparasjonsbransje som til tider preges av hard konkurranse, sier de.
De ser også med uro på at fartøy blir bygget ved verft i Tyrkia, deriblant de to nye batterifergene til Fjord1.
- Dette bør gi grunn til bekymring og er sårt for Norge. Vi har bygget ei batteriferge i Norge, men når byggeoppdrag på nye batteriferger nå blir gitt til Tyrkia, gir vi fra oss kompetanse til Tyrkia. Når vi da også vet at Norge har vannkraft og billig elektrisitet, er det uheldig om Tyrkia skulle bli bedre på å bygge batteriferger enn vi her i Norge, påpeker de.

Eierskap og historikk

Det er Nils Kristian og Sindre-Roar som eier konsernet 50/50 gjennom sine investeringsselskap. Det var deres far, Sigfred Drønnen, som grunnla selskapet i 1957. Han kjøpte Vegsund Slip og Mek. Verksted AS av Inga Drønnen i 1956, og var klar til å drive verkstedet i 1957 etter å ha leid det bort til Brødrene Dahl første året.
Den nye dokka var et stort løft, men man må satse

Publisert: 08.07.2016 16:00

Sist oppdatert: 10.02.2021 13:58