Ser lys i tunnelen
ÅLESUND: Fra v: Marit Uksnøy, controller, Sindre R. Stuen, QHSE-manager, Kurt Roald, mannskapssjef, og Øystein Uksnøy, daglig leder og aksjonær.
Nytt

Ser lys i tunnelen

Uksnøy & Co-rederiet har klart å få flere kontrakter og også innhentet mer kapital etter tre blytunge år. 

Kristin Vidhammer
17.08.2018
Brattvåg-rederiet, med kontor i Ålesund, hadde det første norskbygde supply-fartøyet i Norge, Rig Pilot, i 1972.
I dag har de en flåte på fire skip; Geo Barents, Rig Andromeda, Tanux I og Tanux III. I februar i fjor lå alle skipene i opplag, men siden i november i fjor og utover i år, har de hatt skipene på korte og lange kontrakter. Skipene har vært i seismikk-, vindkraft- og securitymarkedet blant annet.
- Det er fortsatt kjøpers marked, men det er positive bevegelser og det er kontrakter å by på, sier Øystein Uksnøy.
Det er altså lys i tunnelen.
- Men det spørs også hvor lang den tunnelen er før man er ute, sier han.

Tre knalltøffe år

I fjor fikk Uksnøy Invest-konsernet (som var Uksnøy & Co-konsernet tidligere) driftsinntekter på ca. 22 millioner kroner, mot 69 millioner året før.
I likhet med 2015 og 2016, ble resultatet i fjor et stort underskudd. Det endte på et underskudd på 70 millioner før skatt, mot et underskudd før skatt på 35 millioner og 27 millioner de to foregående årene.
Minoritetenes andel av underskuddet etter skatt utgjorde ca. 30 millioner i fjor.
- Resultatet i år blir betydelig bedre enn i fjor iallefall. Men det er for tidlig å si om det blir overskudd.

Inn med ny kapital

I fjor gikk eierne, familien Uksnøy, inn med 20 millioner kroner i ny kapital i rederiet. I tillegg påkalte de utestående og gjenværende KS-kapital på de fire skipene, slik at all utestående KS kapital nå er innbetalt - totalt 35 millioner kroner.
- Vi har tenkt å fortsette med det vi holder på med, sier Uksnøy.
Rederiet har også hatt en god dialog med banken og har fått tilgjengelig driftskredittramme i tillegg til rente- og avdragsfritak på utestående lån.
- Vi har vært helt avhengig av en god dialog og avtale med banken for å komme gjennom den tøffe perioden som har vart så lenge, sier han.
Egenkapitalen i Uksnøy & Co as var positiv og på 6,3 millioner kroner ved årsskiftet.

Korte og lange kontrakter

Geo Barents har siden mai i år hatt en 3-4 måneders kontrakt med mulighet for evt. forlengelse med Senvion på et prosjekt for vedlikehold innen offshore vind.
Rig Andromeda har siden november i fjor og fram til nå hatt kontrakt med DB Schenker som støtteskip fuel-support i Vest-Afrika.
Tanux I har siden november i fjor hatt en to-årig certeparti-kontrakt med Tyrkisk Petroleum som support på seismikk.
Tanux III har i sommer hatt oppdrag som vaktbåttjeneste på offshore vind for Ørsted (tidligere Dong).
Forøvrig har de et prosjekt som ligger i skuffen fortsatt; det er bygging av en katamaran/CTV, Long John, som er utviklet i tett samarbeid med Br. Aa i Hyen. Båten er tiltenkt benyttet for frakt av personell og gods innen offshore vind.

Ønsker å beholde kompetanse

Foruten å bruke tid på anbudsprosesser, har de brukt tiden å blant annet oppgradere kvalitetssystemet og forbedre dokumentasjonen for å skaffe seg nødvendige ISO-sertifiseringer.
De har omtrent like mange ansatte i konsernet som i fjor, rundt 20 årsverk. I tillegg kommer innleie av arbeidskraft, slik at det totalt er ca. 80 årsverk, ifølge Uksnøy.
- Vi har vært opptatt av å bruke tid på kvalitetssystemene våre og å beholde kompetanse, sier Uksnøy.
Uksnøy & Co. har også med lokale investorer i de skipseiende datterselskapene.
- Vi har med oss lokale investorer som også bidrar med styrekompetanse, noe som er viktig, sier Øystein Uksnøy.
Han siterer Winston Churchill, som en tilleggskommentar til fjorårstallene:
- "Success is not final. Failure is not fatal: It is the courage to continue that counts".


Publisert: 17.08.2018 06:00

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:25