Ser etter flere ansatte
ÅLESUND: I & M Kommunikasjon er et fullbredde-byrå og bistår kundene også på et strategisk nivå, noe de mener skiller dem fra mange andre aktører i samme bransje. Daglig leder Per Helge Devold ser lyse utsikter framover.
Nytt

Ser etter flere ansatte

I & M Kommunikasjon i Ålesund har vært gjennom en vellykket snuoperasjon siden 2013. Veksten er nå rekordhøy og de jakter flere ansatte.

Kristin Vidhammer
21.06.2017
De ansatte to tidligere i år, nå er de på jakt etter ytterlig fire-fem personer.
- Vi har stor kundetilstrømming og vi må ha flere team på plass for å fortsette veksten, sier daglig leder Per Helge Devold.
De er nå 16 ansatte, men vil ganske kjapt opp på tjuetallet.
I fjor var omsetningsøkningen 25 prosent og resultatet før skatt ble ca. 1,7 millioner kroner (se tabell). Det er det beste resultatet siden 2007. Veksten har fortsatt også inn i 2017.
- Alt tyder på at 2017 blir et knallbra år og enda bedre enn i fjor. Satsing på kompetanse og tro på egen metodikk har gjort oss til det største byrået på Nordvestlandet, sier han.

Vellykket snuoperasjon

I 2013 kom Converto inn på eiersiden og Per Helge Devold ble ansatt. Da hadde resultatet de foregående fire årene vært i snitt rundt null og de måtte konstantere et underskudd på nærmere 1,2 millioner kroner i 2013.
- Vi tok over et selskap som hadde to hjul i grøfta. Vi laget da en klar og tydelig 90-dagers plan for å få kontroll på selskapet. Parallelt laget vi en 3-års-plan der målet var å stabilisere situasjonen det første året, utvikle selskapet det andre året og starte veksten i det tredje året. Vi har levert helt etter denne planen, sier Devold.
Per Helge Devold hadde forøvrig tretten års erfaring fra IT-bransjen før han kom til I & M.
Les også:

Godt samspill

Ifølge Devold har de oppnådd dette gjennom et samspill mellom godt eierskap, et kompetent styre, dedikerte ansatte og godt samarbeid med kundene.
- Vi har også satset på kompetanse, og der vi har hentet inn mange flinke folk fra inn- og utland. Det er en lynrask bransje i utvikling, og alt som kan digitaliseres, har vi digitalisert. Vi bidrar hver dag til å bygge verdensledende merkevarer sammen med våre kunder, sier han.
Det har også vært viktig for dem å markere seg nasjonalt og internasjonalt i konkurranser, noe de har greid.

Jobber på et strategisk nivå

I & M Kommunikasjon er et fullbredde-byrå og bistår kundene på et strategisk nivå, noe de mener skiller dem fra mange andre aktører i bransjen.
- Vi jobber helt fra grensesnittet forretningsutvikling, med en overordnet markedsstrategisk tilnærming, med posisjoneringstrategi og deretter konseptuell utvikling. Det nytter ikke med fine og flotte farger hvis strategien ikke er på plass.
Det handler blant annet om hvordan selskapene og merkevarene skal skille seg ut i markedet.
- Hva skal du være for hvem? Her hjelper vi selskapene med å posisjonere seg inn i markedene de skal være i. Merkevarebygging handler også om historiefortelling. Det handler om å få frem det unike, det særegne og autentiske - det som går til hjertet til folk. Man må differensiere merkevaren fra alle andre. Slik har vi mulighet til å få selskaper ut i verden.
De jobber i dag sammen med mange av de markedsledende merkevarene i regionen - det gjelder både små og store selskaper. De opplever at det autentiske, som mange selskaper har i nordvest, blir godt likt ute i verden.

Spår gode utsikter

Selskapet merker tidlig når nedturene og oppturene i næringslivet kommer. Nå merker de at det er mange bransjer som går bedre i nordvest.
- Vi opplever også at det begynner å bli lys i tunnelen for de bransjene som det har vært tyngre dager for de siste årene. 2018 tror jeg blir et kult år for mange i næringslivet. Vi ser at det investeres for framtida, sier Devold.
  Hva skal du være for hvem? Her hjelper vi selskapene med å posisjonere seg inn i markedene de skal være i. 

Publisert: 21.06.2017 13:09

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:11