Rolls Royce leverer utstyr for 160 millioner kroner
CRUISE: De nye ekspedisjonsskipene blir 126 meter lange, 19 meter brede, tar 200 passasjerer og får om bord mye utstyr fra Rolls-Royce.
Nytt

Rolls-Royce leverer utstyr for 160 millioner kroner

Skal blant annet levere motorer og automasjon til to nye ekspedisjonsskip til Mystic Cruises.

17.12.2018
Rolls-Royce Commercial Marine har signert en avtale med det portugisiske verftet WestSea, en del av Martifer Group, om å utstyre to ekspedisjonsskip til Mystic Cruises.
Dette blir skip nummer to og tre i rederiets nye flåte av miljøvennlige cruiseskip, opplyser Rolls-Royce i en pressemelding mandag.

Bergen-motorer

Rolls-Royce skal levere to Bergen C25:33L8P hovedmotorer og en Bergen C25:33L6P hjelpemotor med generator i begge ender.
Leveransen omfatter også elektrosystemet SAVeCUBE, som gjør det mulig å regulere fart og kraftbruk på hovedmotorene mest mulig optimalt til enhver tid.
Rolls-Royce vil også levere automasjon- og kontrollsystem, Promas-systemet som integrerer to CPP propeller med to flap-ror, samt styremaskiner og tunnelthrustere.
– Det er en glede å samarbeide med fremtidsrettede kunder som Mystic Cruises og WestSea. Sammen har vi identifisert en optimal kombinasjonen av teknologier for å redusere utslipp samt forbedre ytelse og drivstofføkonomi, sier Andreas Seth, SVP Electrical, Automation & Control i Rolls-Royce Commercial Marine, i pressemeldingen.

200 passasjerer

Mystic Crusies satser stort på havbaserte ekspedisjonsreiser. Det første skipet i flåten ble bestilt i 2017. Hvert av de tre tre skipene har plass til 200 passasjerer, et mannskap på 111 og veier 9,300 tonn.
Kontraktsverdien for Rolls-Royce er ca 14 millioner GBP for de to siste bekreftede skipene i rekken.
Rederiet er eid av den portugisiske entreprenøren Mario Ferreira, og World Explorer, som er det første skipet i flåten, kommer i drift i løpet av 2019.
Mystic Cruises’ nye skip vil ha en driftshastighet på 16 knop med isforsterket skrog og propeller. Skipene blir 126 meter lange og 19 meter brede.
Designet leveres av italienske Naval Architect Giuseppe Tringali, og byggingen av det første skipet nærmer seg nå slutten på verftet WestSea, blir det opplyst i pressemeldingen.

Publisert: 17.12.2018 13:14

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:29