Nett.no Logo
Mega menyMega meny

BLI ABONNENT PÅ NETT NO

Hold deg oppdatert på alt som rører seg i næringslivet på Nordvestlandet!

Med abonnement hos oss får du tilgong til NETT NO på alle digitale plattformer. 

Eit månadsabonnement mot betalingskort kostar kr. 129,- 
Eit årsabonnement mot faktura kostar kr. 1.399,- 

Kontakt Magnus på tlf 95247209 / magnus@nett.no for eit godt tilbud på fleire abonnement til di bedrift. 

129,- pr. mnd.
Risikerer konkurs om han taper

TØFT: Gilles Arild Gillesen (i midten) har et erstatningskrav på potensielt 190 millioner kroner hengende over seg. Han er representert av Advisoadvokatene Ole-Reinhart Notø og Øystein Vartdal Riise.

Risikerer konkurs om han taper

- Bare advokatutgiftene fra Thommesen her er i stand til å slå meg personlig konkurs, sa Gilles Arild Gillesen i retten i dag.

Quatarselskapet Halul Offshore Services Company har saksøkt Gillesen med krav om erstatning etter rigghandler i 2014 og 2015. Halul Offshore Services Company mener seg lurt til å betale overpris, og mener Gillesen hadde en rolle som gjør ham erstatningsansvarlig.

Erstatningskravet er ikke tallfestet, men Halul Offshore Services Company mener selskapet er påført et tap på 21,9 millioner dollar - 190 millioner kroner etter dagens kurs. Halul er representert av advokatselskapet Thommessen.

Les også: Krever erstatning etter rigghandel

Gillesen anslo i retten sine bokførte verdier til 30 millioner kroner, av dette aksjer i flere gründerselskap som han har investert i.

Et sjokk
- Det var et fullstendig sjokk, sa Gillesen da hans advokat Ole-Reinhart Notø ba ham si hvordan han opplever kravet.

Gillesen var i sin partsforklaring klart preget av at søksmålet er en stor belastning for ham og familien.

- En enorm belastning, sa han.

Strid om rolle
Gillesen er en av grunnleggerne av Ålesundselskapet Ship Equip, som ble solgt til satelittkommunikasjonselskapet Inmarsat i 2011. Gillesen fikk 80 millioner kroner for sine aksjer.

Lille julaften 2011 kjøpte han en borerigg (som kan demonteres og flyttes) på auksjon for to millioner dollar, etter tips fra sin bekjente og medeier i riggselskapet West Oil Tools i Ålesund, Bjørn Bjerke.

Kjøpet av riggen er starten på historien som denne og neste uke utspiller seg i Sunnmøre Tingrett. Denne riggen og en til ble kjøpt av Qatar-selskapet i henholdsvis 2014 og 2015. Kjøper var Qatar-selskapet sammen med den norske investoren Dag Dvergstens selskap Treatmill i et 75/25 prosent samarbeidsselskap. 

Etterpå fant Halul Offshore Services Company at Dvergsten allerede var medeier i riggene/hadde rettigheter i riggene og at han dermed både var på selger- og kjøpersiden, til en billigere penge enn Halul Offshore Services betalte.

Det er Gillesens avtale og rolle inngått i forkant av salget til Halul/Treatmill om salg av rigg/rettigheter til Dvergsten, som gjør at Halul Offshore Services mener han er erstatningsansvarlig.

Gillesen og hans advokater mener han ikke har gjort noe kritikkverdig, ikke har hatt en rolle som som utløser ansvarsgrunnlag og at han dermed ikke kan kreves for erstatning.

Ikke fått pengene
I januar 2014 avtalte Gillesen å selge riggen han kjøpte i desember 2011 fra sitt riggeiende selskap til et selskap eid av den norske investoren Dag Dvergsten. Prisen var 10 millioner dollar.

Dvergstens selskap er i dag konkurs. Da Gillesen ble kjent med ham fremsto han som "utrolig troverdig", i følge Gillesens forklaring. 

Men da pengene skulle komme gikk det ikke like greit. 

Cirka seks av 10 millioner dollar er betalt, og Gillesen har i etterkant vært med og finansier bobehandlingen av Dvergstens selskap, i følge sin forklaring i retten.

- Jeg har stort sett sprunget etter ham med en pisk siden høsten 2014, sa Gillesen i retten.

Halul Offshore Services Company har tidligere rettet et erstatningskrav mot Dvergsten, er krav som i følge Haluls advokater endte med et "magert" forlik fordi der er lite å hente.

Siste artikler

Hurtigruten vil ligge lengre: – Opnar nye område

Reiselivssjefen på Sunnmøre ser nye moglegheiter for reiselivet ved at Hurtigruten skal ligge seks timar lengre i Ålesund. 

Avgiftsauke på 220 millionar

Auken i ei rekkje avgifter sidan 2015 har auka dei årlege kostnadane for Widerøe sine kommersielle flyruter med 220 millionar kroner i året. 

Tør ikkje love eldrift med det første

Det tek fleire månader lengre enn venta, før Fjord1 kan segle utsleppsfritt på Sulesund-Hareid.

LO og NHO ber regjeringa om tiltak for vasskraft i Noreg

LO og NHO frontar eit opprop der over 20 organisasjonar ber regjeringa om konkrete tiltak for å auke produksjonen av fornybar energi frå vasskraft i Noreg.

– Kan ikkje skjøne at den ruta ikkje skal vere lønnsam

Bransjeorganisasjonar frå den maritime industrien reagerer på kutta til Widerøe på Hovden-flyplassen. 

Sandanger vann i Høgsterett

Høgsterett oppheva erstatningsdom på 4,4 millionar kroner.

NETT NO
Ansvarleg redaktør: Ogne Øyehaug
Ansvarleg redaktør: Kjetil Haanes
Dagleg leiar: Eirik Staurset

Utgivar:
Bakkar og Berg Media AS
Pb. 142
6099 Fosnavåg

Kontakt:
Redaksjon: redaksjon@nett.no / Tlf: 95 77 97 27
Annonse: annonse@nett.no / Tlf: 95 24 72 09
Abonnement: abonnement@nett.no / Tlf: 95 24 72 09
Tips: tips@nett.no

NETT NO arbeider etter Ver Varsam-plakaten sine normer for god presseskikk og Tekstreklameplakaten sine normer for skilje mellom redaksjonelt stoff og reklame/sponsing. Alt innhald på NETT NO er opphavsrettsleg verna. NETT NO har ikkje ansvar for innhaldet på eksterne nettsider som det blir lenka til.