Nytt
Over 11 milliarder i nedskrivinger
De største offshorerederiene på Nordvestlandet økte nedskrivingene med 2,5 milliarder kroner ifjor.
13.03.2017
- Skipsverdiene skal mye, mye lavere sa analysesjef Pål Ringholm i Swedbank .
Da viste regnskapene for 2015 at Farstad Shipping, Solstad Offshore, DOF, Havila Shipping, Island Offshore og Rem Offshore til sammen hadde skrevet ned skipsverdiene med tre milliarder kroner i 2015.
For selskapene på Nordvestlandet er det en økning fra 3,1 til 5,6 milliarder kroner.
I fjerde kvartal 2016 kom de samme selskapene med nye og større nedskrivinger, på til sammen 8,7 milliarder. (Rem-tallene er pr. 3. kvartal 2016 - før sammenslåingen med Solstad Offshore.)
I løpet av 2015 og 2016 har selskapene til sammen skrevet ned verdien av skipene med 11,7 milliarder kroner.
Forøvrig er det økning over hele linja.
Farstad Shipping mer enn dobler nedskrivingene, fra 1,3 til 2,7 milliarder kroner.
DOF, som tok minst i av de største i 2015, øker nedskrivingene fra 0,5 til 1,9 milliarder kroner.
Flere selskap varslet allerede etter at 2015-tallene var klare at de ville foreta nye vurderinger av skipsverdiene i 2016, og et fortsatt tøft marked uten utsikter til snarlig oppgang går igjen som begrunnelse for de nye nedskrivingen som ble gjort på tampen av 2016.
Ikke alle offshorerederiene på Nordvestlandet har 2016-tallene klare, men ut fra tendensen til de som allerede har lagt frem tall er det sannsynlig at det blir gjort større nedskrivinger også hos resten av bransjen.
Da viste regnskapene for 2015 at Farstad Shipping, Solstad Offshore, DOF, Havila Shipping, Island Offshore og Rem Offshore til sammen hadde skrevet ned skipsverdiene med tre milliarder kroner i 2015.
For selskapene på Nordvestlandet er det en økning fra 3,1 til 5,6 milliarder kroner.
I fjerde kvartal 2016 kom de samme selskapene med nye og større nedskrivinger, på til sammen 8,7 milliarder. (Rem-tallene er pr. 3. kvartal 2016 - før sammenslåingen med Solstad Offshore.)
I løpet av 2015 og 2016 har selskapene til sammen skrevet ned verdien av skipene med 11,7 milliarder kroner.
Nesten alle øker
I forhold til flåtestørrelsen var det Havila Shipping som tok de største nedskrivingene i 2015, 1,4 milliarder kroner. Havila Shipping er også det eneste selskapet som ikke øker nedskrivingene i 2015.Forøvrig er det økning over hele linja.
Farstad Shipping mer enn dobler nedskrivingene, fra 1,3 til 2,7 milliarder kroner.
DOF, som tok minst i av de største i 2015, øker nedskrivingene fra 0,5 til 1,9 milliarder kroner.
Tøffere marked
Sist ute var Island Offshore, som kom med regnskapstall for 2015 i forrige uke. Island Offshore øker nedskrivingene fra 268 millioner i nedskrivinger i 2015 til 896 millioner kroner i 2016.Flere selskap varslet allerede etter at 2015-tallene var klare at de ville foreta nye vurderinger av skipsverdiene i 2016, og et fortsatt tøft marked uten utsikter til snarlig oppgang går igjen som begrunnelse for de nye nedskrivingen som ble gjort på tampen av 2016.
Bekymring i Finanstilsynet
Størrelsen på nedskrivingene i starten av offshorenedturen utløste bekymring i Finanstilsynet, som i et brev til Oslo Børs kom med klare oppfordring til rederiene om å vise større aktsomhet ved vurdering av skipsverdiene.Ikke alle offshorerederiene på Nordvestlandet har 2016-tallene klare, men ut fra tendensen til de som allerede har lagt frem tall er det sannsynlig at det blir gjort større nedskrivinger også hos resten av bransjen.
Publisert: 13.03.2017 09:06
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:07