Oppgraderer for opp mot milliarden
MINDRE UTSLIPP: Hurtigruten ASA skifter ut dieselmotorer med gassmotorer og batteridrift i store deler av flåten. 
Nytt

Oppgraderer for opp mot milliarden

Hurtigruten skal bygge om fra diesel- til gass og batteridrift. Oppgraderer for nesten én milliard kroner. Rolls-Royce leverer utstyret, norske verft er med i konkurransen om ombyggingen.

20.04.2018
Minst seks og sannsynligvis ni av Hurtigruten ASAs skip skal på verksted for å bytte ut gamle dieselmotorer med motorer som går på naturgass (LNG), og dessuten utstyres med batterier.
Bare utstyret vil etter NETT NOs anslag koste i underkant av 100 millioner kroner pr. skip. I tillegg kommer betaling til verftet eller verftene som får jobben. Det vil gjøre at kostnaden for å oppgradere de ni skipene trolig ender på i underkant av én milliard kroner.

Norske verft

Kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten ASA sier selskapet arbeider med å avgjere hvilke verft som får ombyggingsjobben, men kan ikke kommentere mer foreløpig.

Seks av skipene skal være ferdig ombygget når den nye avtalen om drift av kystrutesambandet trår i kraft 1. januar 2021, men Ege sier Hurtigruten ønsker å ha alle ni skipene ferdig oppgradert innen den fristen.

Rolls-Royce-oppdrag

Det er Rolls-Royce Marine som har vunnet oppdraget med å prosjektere og levere utstyret. I første omgang har partene signert en intensjonsavtale.
Rolls-Royce skal levere to LNG-motorer til hvert skip, nye propeller og batteripakker er også en del av kontrakten.

Publisert: 20.04.2018 11:29

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:21