Oljekrisen har satt fart paa digitaliseringen i bransjen
MER PÅ LAND: – I forrige bølge gikk vi fra manuelle til automatiske operasjoner. Det som skjer nå, er at alle dataene lastes opp og lagres. Det gjør at mer arbeid kan gjøres på land, sier Ann Christin Andersen Technip FMC. 
Nytt

– Oljekrisen har satt fart på digitaliseringen i bransjen

Ann Christin Andersen har ansvaret for å digitalisere 37.000 Technip FMC-ansatte over hele verden. Hun mener Norge kan ta ledelsen i det digitale kappløpet i oljenæringen.

Administrator
14.11.2018
– Det finnes ingen alternativ. Vi kan ikke sitte og si at den gamle Nokia-telefonen fra 90-tallet var god nok når alle andre får smarttelefon. Vi må være med på utviklingen,
Ann Christin Andersen blir fort engasjert når hun prøver å sette ord på hvorfor jobben hennes er viktig og hvorfor Technip FMC satser så sterkt på digital teknologi.
For ett år siden ble hun global digitalsjef i oljeservicegiganten, som ble etablert da franske Technip og amerikanske FMC fusjonerte tidlig i 2017. Selskapet omsatte i fjor for 15 milliarder dollar, cirka 125 milliarder kroner.

Krisehjelp

Dermed har drammenseren det overordnede ansvaret for at 37.000 medarbeidere i 48 land blir mest mulig digitale.
– Jeg skal ikke etablere en egen digitalavdeling, men injisere ny teknologi inn i alle deler av den eksisterende virksomheten, sier Andersen til Sysla.
Les også:
Sommeren 2014 startet et kraftig oljeprisfall som sendte bransjen ut i en dyp krise. Investeringene stoppet opp og flere titalls tusen mistet jobbene sine. Nedturen ble imidlertid også starten på en digital opptur, mener Andersen.
– Krisen satte fart på digitaliseringen i oljebransjen. Det har gått fra å være en kreativ lekegrind til å bli helt nødvendig for driften, sier hun.

Stor endring

Hvert år lager rådgivnings- og verifikasjonsselskapet DNV GL en rapport om utsiktene i oljenæringen. De siste årene har den også inneholdt et eget kapittel om digitalisering.
I 2017 sa 49 prosent av de spurte bedriftene at digitalisering var nødvendig for å tjene mer penger. I år økte andelen til 70 prosent.
“Dagens økte oppmerksomhet rundt digitalisering er knyttet til bransjens jakt på høyere kostnadseffektivitet,” står det i rapporten.
– Tidligere var bedriftene nølende til digitalisering. Men nå har det definitivt skjedd noe. Bare fra i fjor til i år har det blitt en helt annen bevissthet rundt dette, sier Kjell Eriksson, som er direktør for digitale partnerskap i DNV GL.
– I fjor lå Norge et stykke bak resten av verden, men nå er vi i front, legger han til.
– Hva har skjedd?
– Jeg tror blant annet det skyldes en erkjennelse av at oljebransjen har ligget langt bak sammenlignet med andre industrier, som for eksempel media og telekom. Det har nok ført til at bedriftene ser muligheter, men også at noen har blitt litt skremt, sier Eriksson.

Fra papir til 3D

I undersøkelsen sier 76 prosent av de spurte bedriftene at de vil investere i digitalisering de neste fem årene. Det betyr også at 24 prosent ikke har planer om det.
– Det burde jo vært 100 prosent. Jeg har litt vanskelig for å skjønne hva bedriftene som sier nei tenker, sier Eriksson.
DNV GL har selv tatt mange digitale steg de siste årene. Eriksson nevner blant annet forankring hos toppledelsen, at forskningen er dreiet mot digital teknologi, og utvikling av plattformen Veracity, der kunder kan lagre og dele data sikkert. Samtidig har presentasjonen av resultatene DNV GL leverer fra sine oppdrag endret seg.
– Tidligere skrev vi tykke papirrapporter, men nå lager vi 3D-modeller som viser resultatet. Det er jo mye smartere og mer effektivt, sier Eriksson.

Varige forbedringer

Daniel Rennemo er partner i konsulentselskapet PWC og jobber tett opp mot oljenæringen. Også han ser en endring.
– Digitalisering er høyt på den strategiske agendaen. Selskapene ser at det er store besparelser å hente, sier Rennemo.
Han peker på at bedriftene har kuttet kraftig under krisen. Nå gjelder det å holde kostnadene nede.
– Leverandørene kan ikke tynes i all evighet. Oljeserviceaktørene må ha en fornuftig avkastning på sin virksomhet, og derfor vil prisene stige. Da kan bruk av ny teknologi være med på å sikre varige forbedringer. Derfor er det så viktig, sier Rennemo.
– Det internasjonale energibyrået (IEA) har beregnet at digital teknologi kan redusere produksjonskostnadene i oljenæringen med mellom 10 og 20 prosent.
– Dermed har krisen bidratt til digitale framskritt, men ifølge Rennemo er det også en bakside.
– Støtte fra oljeselskapene til teknologiutvikling i mindre teknologibedrifter ble strupet. De som ikke evnet å finansiere teknologiutvikling via andre kilder, har derfor mistet framdriften, sier Rennemo.

Norge i god posisjon

Ifølge Ann Christin Andersen vil nettopp de små, spesialiserte selskapene spille en viktig rolle i digitaliseringen av oljebransjen.
– Vi blir mer avhengige av eksterne aktører, og må ha sensorene ute for å forstå hva som skjer. Før hadde vi mer enn nok med oss selv, men det er slutt på at man kan si “jeg har vært 30 år i bransjen – dette kan jeg,” sier hun.
– Mye av utviklingen vil skje utenfor selskapene. Innovasjonen handler da om å ta i bruk teknologi andre har skapt. Uten krisen hadde man ikke tatt seg bryet med å gå til andre. Da hadde vi prøvd å gjøre alt selv.
Det betyr at samarbeid blir viktig, både mellom kunder og leverandører, men også mellom konkurrenter.
– Her kan Norge ta en lederposisjon. Kanskje kan vi komme fram til en ny metode for samhandling? spør Andersen, som mener trepartssamarbeidet mellom arbeidsgiver, arbeidstaker og myndigheter gir et godt grunnlag for slikt samarbeid her hjemme.

Mer skjer på land

Selv om det er en digital revolusjon på gang offshore, peker Andersen på at digitalisering har pågått lenge.
– I forrige bølge gikk vi fra manuelle til automatiske operasjoner. Det som skjer nå, er at alle dataene lastes opp og lagres. Det gjør at mer arbeid kan gjøres på land, sier hun.
På norsk sokkel driver hennes eget selskap for det meste med ulike typer havbunnsutstyr. Slik oppsummerer Andersen utviklingen for Technip FMC:
– Før solgte vi dyrt utstyr og vedlikeholdt det med jevne mellomrom. I dag instrumenterer vi utstyret og følger direkte med fra land. Kundene får oppdateringer underveis. Det gir sikrere og bedre operasjoner.
Det finnes ingen alternativ. Vi kan ikke sitte og si at den gamle Nokia-telefonen fra 90-tallet var god nok når alle andre får smarttelefon

Publisert: 14.11.2018 12:33

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:28