Nytt samarbeid i drosjebransjen
100-200 SJÅFØRER: John Breivik (innfelt) er daglig leder i Ålesund Taxi som har mellom 100 og 200 sjåfører tilknyttet sentralen. Breivik forteller at bransjen kjører inn rundt 350 millioner kroner i året i Møre og Romsdal. 
Nytt

Nytt samarbeid i drosjebransjen

Ålesund Taxi er blant sentralene som tar grep for å møte framtidas utfordringer. Snart ruller rundt 50 biler rundt i «ny drakt».

Marius Rosbach
21.10.2020
Noen har kanskje allerede lagt merke til at drosjene fra Ålesund Taxi har fått ny profil med «LokalTaxi» på sida. Det er resultatet av et nytt samarbeid som innehaverne av rundt 1000 drosjeløyver fra tidligere Sogn og Fjordane til Nordland, har inngått.
Daglig leder og styreleder John Breivik i Ålesund Taxi, venter god effekt av samarbeidet som inkluderer drosjeeiere i Møre og Romsdal og tidligere Nord-Trøndelag.

Tror små aktører får det tøffere

I bunnen for etableringen av markedssammenslutningen ligger et felles teknologisamarbeid fylkene allerede har hatt i flere år.
– Dette er fire fylker som har samarbeida godt gjennom mange år. Vi har laget en analyse som viser at små aktører i markeder vil få det mer vanskelig framover. Derfor innretter vi oss mot trygge plattformer og gjenkjennbare profiler, forteller Breivik til NETT NO om bakgrunnen for samarbeidet.
Norgestaxi og 0700 Taxi er andre store aktører i drosjebransjen med tilsvarende samarbeid.

Urolige for frislipp

Globalt foregår en utvikling hvor stadig mer persontransport skjer via digitale plattformer som Über, hvor sjåføren ikke har et tradisjonelt ansettelsesforhold.
I disse dager jobbes det med en lovendring for bransjen, og regjeringa har ønsket å endre dagens drosjemonopol med å fjerne behovsprøvingen på løyver.
– Aktører basert på utenlandske plattformer krever en så stor prosentandel av den som kjører, at få eller ingen klarer å drive på lovlig vis. Vi er urolige for hva det vil gjøre med seriøsiteten i næringa om slike aktører får slippe til, sier Breivik.
Nasjonalt har (lenke til opprop i pdf-fil) at det fortsatt blir et krav om at drosjene skal være tilknyttet sentraler.

Fordyrende krav

Han påpeker at drosjebransjen er pålagt å følge visse regler, blant annet å ha taksameter i bilen. Dette er fordyrende krav, men bidrar samtidig til å sikre at den som kjører har de nødvendige godkjenningene og forsikringene som skal til.
– Folk skal være trygge på at bilen er godkjent for persontransport i tilfelle ulykker, sier Breivik.
Samtidig mener han at drosjene i «LokalTaxi» gjennom app-en Taxifix har en tjeneste og teknologi som er fullt på høyde med andre digitale plattformer.
– Vi som lokale taxier vil iallfall være her også i framtida, slår han fast.

Les også:



Aktører basert på utenlandske plattformer krever en så stor prosentandel av den som kjører, at få eller ingen klarer å drive på lovlig vis

Publisert: 21.10.2020 15:14

Sist oppdatert: 07.04.2021 18:07