Nytt rekordaar for Devold of Norway
REKORD: Administrerende direktør Cathrine Stange har grunn til å være fornøyd med fjoråret. Klærne til Devold of Norway gjøres ferdig ved fabrikken i Litauen (t.v. over) hvor syersker jobber i en kjempestor systue. 
Nytt

Nytt rekordår for Devold of Norway

Etter omsetningsrekord i 2017, steg inntektene til nye høyder i fjor - og 2019 ser enda bedre ut, forteller Devold-direktør Cathrine Stange. 

Marius Rosbach
09.07.2019

Ullspesialisten Devold of Norway satte ny omsetningsrekord i 2017, etter at selskapet gjorde suksess i Tyskland og Østerrike. Fjoråret ble ikke dårligere – og så langt ser 2019 ut til å kunne bli et nytt rekordår på inntektssida.

– Vi har hatt en veldig bra vekst i omsetningen totalt, både i Norge og internasjonalt. Det fortsetter også inn i 2019, forteller Devold-direktør Cathrine Stange til NETT NO.

Omsetning og overskudd øker
Fra hovedkontoret i Langevåg driver selskapet produksjon og salg av gensere, jakker, undertøy og sokker. Regnskapet for 2018 viser at Devold igjen satte ny omsetningsrekord.

Devold kunne bokføre inntekter på 276 millioner kroner – en økning på 18 prosent sammenlignet med året før.

Også lønnsomheten er på vei mot rekordhøyder. Resultatet før skatt på drøyt 13 millioner kroner er det tredje beste i selskapets historie – bare slått av rekordoverskuddene i 2010 og 2011 på 21 og 17 millioner.

Treffer i Mellom-Europa
Da Devold meldte om 2017-resultatene om lag på denne tida i fjor, fortalte Stange at satsingen i Mellom-Europa hadde truffet bedre enn de hadde ventet – og de bestemte seg for å etablere et eget datterselskap i 2017.

– Det er satt opp som et eget salgsselskap for disse landene. Vi ser at veksten, spesielt for Tyskland og Østerrike, er et veldig viktig bidrag til veksten på topplinja, forteller hun.

– Det har gitt oss et fokus og en fart i disse markedene som er vi kjempegodt fornøyd med. I tillegg fortsetter vi å gjøre det bra i Norge, legger hun til.

Vant pris
Nylig gikk også ullprodusenten til topps og vant en internasjonal innovasjonspris under «Outstanding Outdoor Award», arrangert av bransjeorganisasjonen ISPO.

nettnohalf

Etter at 21 dommere fra ni land hadde vurdert en rekke ulike plagg, ble Devolds løpskolleksjon kalt «Running Cover», tildelt gull i kategorien «Mid Layer».

– At et lite norsk selskap som Devold, mottar en så høythengende innovasjonspris, for et løpeprodukt i en kategori dominert av globale merkevarer, er enormt inspirerende for oss, uttalte Stange i en pressemelding i forbindelse med tildelingen.

Kolleksjonen består av lette og vindavvisende plagg spesiallagd for aktiviteter med høy intensitet. I tillegg til god lufting, er deler av plaggene lagd av tettvevd og elastisk merinoullblanding. Denne måten å bruke ull på er unik, ifølge Stange.

Hun sier det er et eksempel på hvordan de jobber med å flytte grensene for hvordan ull kan brukes.

Les også: Fretex legger ned i Ålesund

Ko&Ko vaks meir enn venta

Gode marginer på klær og flyteplagg

Tøff konkurranse
Siden 2015 har Devold of Norway hatt produksjon og kvalitetskontroll ved en fabrikk i Litauen hvor det jobber rundt 300 ansatte.De har også avtaler med egne «Devold-gårder» som leverer den myke merinoullen. Alt for å sikre seg kontroll med kvaliteten hele veien fra sauen til ferdige plagg.

Selskapet skriver i årsberetningen for 2018 at markedet fortsatt er preget av sterk konkurranse, men at selskapet har en sterk merkevare og godt posisjonert markedsmessig.

Devold of Norway as hadde 31 ansatte ved utgangen av 2018, og 21 av disse jobbet i Langevåg. Selskapet er eid av Flakk Gruppen i Ålesund.

Les også: Flakk-hotell med første overskudd på fem år

Ga grønt lys for vidare arbeid med Snøhetta-hotell


Publisert: 09.07.2019 05:56

Sist oppdatert: 13.05.2022 12:13