Nye Farstad sjefen Har faatt veldig mange henvendelser
FØRSTE OFFSHORESKIPET: Svein Leon Aure sammen med Sverre Olav Farstad i lokalene til det nye rederiet Sverre Farstad & Co. i Ålesund. Skipsmodellen er av det første offshoreskipet Farstad Shipping bestilte fra Ulstein på 1970-tallet - med det den gang revolusjonerende UT 704-designet. 
Nytt

«Nye Farstad»-sjefen: – Har fått veldig mange henvendelser

Alt fra tidligere kollegaer, sjøfolk, leverandører, banken – og sjømannspresten - har tatt kontakt etter at nysatsingen til Farstad ble kjent. 

Marius Rosbach
21.06.2019

Etter at ryktene har svirret i lengre tid, kunne NETT NO torsdag fortelle at tidligere Farstad Shipping-eier, Sverre Farstad, er klar til å satse på et nytt offshorerederi.

Fredag ble pressemeldingen sendt ut som fortalte at Sverre Farstad & Co., blir det nyeste tilskuddet på rederistammen i Ålesund – og at brønnbåtreder Roger Halsebakk er med som partner.

– Vi har allerede fått mange henvendelser i dag, forteller Svein Leon Aure til NETT NO fredag.

Ved 13-tida er pressen invitert når Sverre Farstad - eller Andy – som han gjerne kalles, skal heise rederiflagget.

Les også: Andy Farstad gjør comeback i offshore

Rederiet har flyttet inn i 2. etasje i Farstad-bygget i Ålesund sentrum, og i toppetasjen er kontoret til Sverre Farstad.

Aure skal lede rederiet og forteller at alt fra tidligere kollegaer, sjøfolk, bank og folk i leverandørindustrien har tatt kontakt – i tillegg til sjømannspresten.

– Det har blitt veldig godt mottatt, legger Aure til.

Setter sammen første mannskap
Rederiet har allerede sikret seg det første skipet i flåten og er i gang med å finne sjøfolk.

nettnohalf

– Nå holder vi på å sette sammen to mannskap på rundt 26 personer til sammen. Der ser ikke ut til at det blir vanskelig å bemanne båten, sier Aure.

Les også: Dette blir første båten til «nye» Farstad

Rent symbolsk passer det godt at det er et Ulstein-bygd forsyningsskip som blir første skipet.

– Den første offshorebåten vi bygde ble levert herfra. Det var en UT 704 som den gang var et revolusjonerende design. Vi ble veldig godt mottatt ute på Ulstein da vi var ute ved båten i går, og det var kjekt å være tilbake på verftet, forteller Sverre Olav Farstad, sønnen til Andy.

Rederiet blir eier av båten etter å ha tatt over finansieringsavtalen i en lokal bank og løst ut Ulstein.

Blir snart fem ansatte
Farstad junior er økonomiutdanna og fyller rollen som økonomisjef i det nye rederiet. Han har tidligere jobbet i familierederiet, men er også involvert i selskapet Tau Tech, som har utviklet fangstredskap for haneskjell.

– Alle blir nok litt poteter i starten, men jeg skal i første rekke jobbe med regnskapet og bygge opp systemer rundt det, forteller han.

Han har aldri følt noe press for å gå inn i rederibransjen, men som han påpeker: – Det er dette vi kan.

I løpet av kort tid blir det fem ansatte i selskapet. Roy Ove Standal og Vibeke Farstad som begge har bakgrunn fra Farstad Shipping, vil starte i løpet av kort tid. I tillegg er de i dialog med ytterligere én person.

To lokalpatriotiske partnere
Sverre Olav Farstad forteller at de fant en alliert med samme filosofi i brønnbåtrederen Roger Halsebakk. Han er en uttalt patriot både for hjemplassen Sandsøya – men også for Ålesund.

– Han er en skikkelig ålesundspatriot. Han er veldig opptatt av å bygge opp Ålesund, få kapital hit og investere det i arbeidsplasser her i byen. Det er utrolig viktig at vi har slike patrioter som vil investere akkurat her, sier Farstad.

Farstad-selskapet SAF Invest II skal eie 51 prosent av rederiet, mens et Halsebakk-selskap vil sitte med 49 prosent av aksjene.

– Halsebakk har starta rederi tidligere og har god erfaring fra å bygge opp et selskap. Sammen med vår erfaring fra offshore fant vi ut at dette var en god match, sier Svein Leon Aure om hvorfor kompaniskapet med Halsebakk var riktig.

Vil ikke at klynga skal forvitre
I løpet av de siste åra hvor stadig flere rederiarbeidsplasser har forsvunnet fra Nordvestlandet, er det skapt stor uro for framtida for den maritime klynga i regionen.

Svein Leon Aure forteller at de ser på det som viktig å utgjøre en motvekt til den utviklingen.

– For det første så bor vi her og har sterk tilknytning til byen. For det andre er det et sterkt maritimt miljø med mye kompetanse både på drift og operasjoner - men også bygging og utrustning - av offshorefartøy. har vært en del av det miljøet i mange år og Farstad Shipping ble gjerne sett på som en del av navet i det maritime clüsteret. Vi ønsker ikke at det skal forvitre og vil være en del av det maritime miljøet her, sier han.

Les også: Dette blir første båten til «nye» Farstad

Andy Farstad gjør comeback i offshore


Nå holder vi på å sette sammen to mannskap på rundt 26 personer til sammen. Der ser ikke ut til at det blir vanskelig å bemanne båten

Publisert: 21.06.2019 12:49

Sist oppdatert: 17.05.2024 22:34