Nytt
Marine Harvest-rederiet skal konkurrere med alle
Dess Aquaculture Shipping skal konkurrere om oppdrag både hos medeier Marine Harvest, og hos andre oppdrettselskaper.
24.10.2017
- De kommer til å gå inn og konkurrere om alt, sier konsernsjef Alf-Helge Aarskog i Marine Harvest.
I går var han hos Shippingklubben i Ålesund for å fortelle om Marine Harvests satsing på eget rederi.
Verdens største lakseoppdrettselskap vakte oppsikt da det i desember 2015 varslet at det ville bygge opp et eget rederi for selv å stå for deler av brønnbåtvirksomheten selskapet inntil da hadde leid hos andre.
I stedet ble Dess Aquaculture Shipping etablert - et 50/50 partnerskap med offshorerederiet Deep Sea Supply (nå en del av Solstad Farstad), begge selskaper med John Fredriksen som storeier.
Men konkurrentene bygger brønnbåter til rundt 300 millioner har Dess Aquacultur Shipping fire brønnbåter under bygging til i overkant av 200 millioner kroner hver.
Aarskog sa i foredraget at Dess Aquaculture ser flere paraller mellom utviklingen som har vært for offshorerederiene og situasjonen i oppdrett, blant annet med store investeringer i skip - som bli stadig dyrere.
Kontraktsplasseringene er er spørsmål om pris og kvalitet sier Aarskog.
I går var han hos Shippingklubben i Ålesund for å fortelle om Marine Harvests satsing på eget rederi.
Verdens største lakseoppdrettselskap vakte oppsikt da det i desember 2015 varslet at det ville bygge opp et eget rederi for selv å stå for deler av brønnbåtvirksomheten selskapet inntil da hadde leid hos andre.
Skjønte ikke shipping
Opprinnelig var planen at Marine Harvest skulle eie og drive rederi i egen regi, men den strategien sier Aarskog ble forlatt da han innså at han ikke skjønte seg på shipping.I stedet ble Dess Aquaculture Shipping etablert - et 50/50 partnerskap med offshorerederiet Deep Sea Supply (nå en del av Solstad Farstad), begge selskaper med John Fredriksen som storeier.
Kutte kostnader
Kostnadskutt er ett av motivene for å etablere et konkurrende rederi til de etablerte brønnbåtrederiene, i følge Aarskog.Men konkurrentene bygger brønnbåter til rundt 300 millioner har Dess Aquacultur Shipping fire brønnbåter under bygging til i overkant av 200 millioner kroner hver.
Aarskog sa i foredraget at Dess Aquaculture ser flere paraller mellom utviklingen som har vært for offshorerederiene og situasjonen i oppdrett, blant annet med store investeringer i skip - som bli stadig dyrere.
Utenlandsk og norsk
Mens de fire brønnbåtene bygges i utlandet er skip nummer fem i flåten, under bygging på Klevenkonsernet Myklebust Verft. Det er en slaktebåt til rundt 200 millioner kroner.Kontraktsplasseringene er er spørsmål om pris og kvalitet sier Aarskog.
Publisert: 24.10.2017 09:06
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:15