Man maa ha en perfekt storm i bransjen for aa faa dette til
HIMLER MED ØYNENE: -Jeg opplever fortsatt at mange himler med øynene når man snakker om digitalisering, fordi de føler at det bare er et tomt buzzord, sier Paula Doyle. Men mange tenker anderledes og det gir selskapet hun jobber i en stor vekst.
Nytt

– Man må ha en perfekt storm i bransjen for å få dette til

Paula Doyle tror mye av suksessen til teknologiselskapet Cognite skyldes timing.

Administrator
10.12.2018
– Jeg tror mange opplever oss som et friskt pust i bransjen, sier Paula Doyle
Siden mars har hun jobbet som er direktør for industriløsninger i teknologiselskapet Cognite.
Selskapet har vokt i rekordfart, og gått fra null til nærmere 150 ansatte siden oppstarten i slutten av 2016. I 2017 omsatte selskapet for 30 millioner, og .
I 2019 åpnes også kontorer i Japan og USA.

Flere satser på digitalisering

– Det er nesten vanskelig å skrive om digitalisering i oljebransjen uten å nevne Cognite, hvorfor tror du det er blitt sånn?
– Vi har fått veldig mye oppmerksomhet, både i Norge og internasjonalt. Jeg tror det har mye med timing å gjøre. Vi kom inn på et tidspunkt hvor alt stemte. Selskapene ønsker endring og nye måter å jobbe på, og ser at vi har den riktige teknologien til å hjelpe dem videre, sier Doyle.
Oljekrisen og fokuset på kostnadseffektivitet som fulgte, har satt fart på digitalisering i bransjen. I verifikasjonsselskapet DNV GL sin årlige rapport om utsiktene i oljenæringen ser man en markant økning i bedrifter som satser på digitalisering.
Mens det i 2017 var 49 prosent av de spurte bedriftene svarte at digitalisering var nødvendig for å tjene mer penger, økte andelen til 70 prosent i år

– Mange himler med øynene

– Tidligere var bedriftene nølende til digitalisering. Men nå har det definitivt skjedd noe. , sa Kjell Eriksson, som er direktør for digitale partnerskap i DNV GL til Sysla tidligere i høst.
At det har skjedd store endringer det siste året, er noe Doyle også har bitt seg merke i.
Hun har 15 års erfaring fra bransjen, og har blant annet jobbet i ABB og Siemens i Dubai, før hun gikk til Cognite.
– Det har vært snakket mye om digitalisering i flere år, uten at man har hatt veldig konkrete eksempler på hvordan det kan brukes i bransjen. Jeg opplever fortsatt at mange himler med øynene når man snakker om digitalisering, fordi de føler at det bare er et tomt buzzord, sier hun.

Vil frigjøre data

Doyle er i Bergen for å snakke om nettopp digitalisering. På t-skjorten hennes står det «Data Liberation Front», i tråd med Cognites ambisjoner om å digitalisere sokkelen.
Det er ingen enkel oppgave selskapet har tatt fatt på.
I Cognite Data Platform samles store mengder data fra alt fra sensorer, pumper, ventilsystemer og rør, eksempelvis fra en plattform, og bearbeides til .
Den største utfordringen er først og fremt å få tilgang til data, forklarer Doyle.
– Det er enormt tungvint å få tak i data. Selv med smartkontrakter, , er det mye jobb, sier hun.

Nye forretningsmodeller

Smartkontrakten mellom Aker BP og Framo innebærer at Framo får tilgang til sanntidsdata fra eget utstyr på plattformer i Nordsjøen, og mottar betaling basert på ytelse.
Hensikten med å samle inn data er å kunne beregne behovet for vedlikehold på pumpene, og møte krav til driftspålitelighet.
– Det gir ikke mening at leverandørene ikke skal ha tilgang til informasjon om hvordan utstyret deres presterer. Å dele denne informasjonen gagner alle, sier Doyle.
Hun tror kompleksiteten i bransjen har hatt mye å si for at digitaliseringen har gått tregt, og at oljebransjen er blitt beskyldt for å være en digital sinke.
– De fleste er enige i at man kan tjene på å bli mer digital, men enkelte områder er rett og slett så komplekse å ta fatt på at man gir opp før man starter, sier Doyle.

Tror bransjen vil følge etter

At aktørene er skeptiske til å dele data, er også en utfordring.
– Vi har måttet bruke mye tid på å forklare at det finnes ulike grader av datafrigjøring, og hvis man ønsker kan man kun dele den innad i egen organisasjon og likevel få verdi av det. Men en del er fortsatt skeptiske, sier hun.
Hun tror fokuset på teknologi og innovasjon i bransjen kommer til å øke markant i årene fremover.
– Hvis det er én ting aktørene i bransjen er gode på så er det å forbedre seg. Hvis man ser at noe fungerer for andre, vil man følge etter. Man må ha en perfekt storm i bransjen for å få dette til. Og det tror jeg vi har nå, sier Doyle, og trekker frem teknologiske fremskritt, skalerbarhet, sikkerhet og ikke minst endringsvilje som nødvendige forutsetninger.
Hun understreker også hvor viktig tilgangen på kompetanse og rekruttering vil være fremover, og forteller at Cognite har fått søkere fra hele verden.
– Det er utrolig spennende. Vi har allerede ansatte som kommer fra Google, og er blitt kontaktet av folk som jobber i Facebook og eBay. Det sier noe om hvor langt vi er kommet på norsk sokkel, og at vi virkelig har potensial til å bli ledende på digitalisering av olje og gass i Norge, sier hun.

Publisert: 10.12.2018 08:48

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:29