Lykkes med aa faa flere unge til aa satse paa industrien
EKORNES: Youtuberen Elias «Kime» Rådlund (t.h.) sammen med tidligere lærling Vinjar Vederhus som nå jobber som automatiker ved Ekornes.
Nytt

Lykkes med å få flere unge til å satse på industrien

Norsk Industri startet kampanje for å snu negativ trend, og er strålende fornøyd med årets søkertall til teknikk og industriell produksjon (TIP).

15.03.2019
I Møre og Romsdal økte søkertallene med 14 prosent i år.
Dette er godt nytt for fylkets industribedrifter, fastslår bransjeorganisasjonen Norsk Industri i en pressemelding.
– Vi ser at våre medlemsbedrifter trenger mye arbeidskraft i fremtiden. Derfor er det godt å se at det er en stor økning i søkertallene til TIP-faget, sier administrerende direktør i Norsk Industri, Stein Lier-Hansen.

Besøkte Ekornes

Norsk Industri har de siste månedene kjørt en kampanje rettet mot ungdom for å få flere til å søke seg til TIP.
I forbindelse med kampanjen besøkte de sammen med Youtuberen Elias «Kime» Rådlund Ekornes i Sykkylven. Ekornes er blant bedriftene som stadig trenger ny arbeidskraft.
– Vi er strålende fornøyd med at flere nå søker TIP! Skal vi greie å utvikle oss videre trenger vi nye hoder og hender i produksjonen.
- Derfor er det svært gledelig å se at søkertallene til teknikk og industriell produksjon øker, sier opplæringskoordinator for Ekornes, Karin Håvik Eide.

Ville snu negativ trend

Norsk Industri karakteriserer kampanjen som en kjempesuksess.
– Vi startet med kampanjen i fjor for å snu en negativ trend for faget. Industrien kan tilby høyteknologiske arbeidsplasser, fast og stabil jobb, lavt sykefravær og godt kameratskap.
- Men vi innså at de fleste unge ikke vet dette, og at de sjelden eller aldri har fått sett hvordan det ser ut i en moderne industribedrift. Dette ønsket vi å vise frem, sier fagsjef for kompetanse i Norsk Industri, Kjetil Tvedt.

13 prosent økning på landsbasis

I 2018 hadde Norsk Industri med seg videobloggeren Hanna Martine. Trenden snudde: det var 5 prosent flere søkere til TIP , og hele 18 prosent flere jenter.
I år har Elias «Kime» Rådlund fokusert på sammenhengen mellom gaming, teknologi og industri, opplyser Norsk industri.
Sammen med gode tider for industrien generelt har det gitt 13 prosent flere søkere på landsbasis sammenlignet med i fjor.
– Målet med kampanjen er å gjøre unge interesserte i hva industrien kan tilby. Disse to unge videobloggerne har fått besøke industribedrifter, og med eget språk og i egen kanal har de gjort en kjempejobb med å formidle dette videre til unge. Det er veldig gøy å se at det gir resultater, sier Tvedt i pressemeldingen.
 Vi startet med kampanjen i fjor for å snu en negativ trend for faget

Publisert: 15.03.2019 12:44

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:32