Kritisk for Vard Brevik
TRØBBEL: Permitteringar truer for skipsverftet Vard Brevik i Telemark. En arbeidsgruppe skal vurdere nye aktiviteter for verftet.
Nytt

Kritisk for Vard Brevik

Ser etter alternative løsninger til skipsbygging.

12.09.2019
– Vard Brevik er i en krevende situasjon. Det vil nå bli fokusert på å se på nye løsninger for verftet. Foreløpig er det usikkert hva som ligger i det, men vi skal snu hver en stein for å se på muligheten for videre drift, .
I går, onsdag 11. september var de ansatte samlet til allmøte med konsernledelsen.
Sæther at verftet har arbeid, men tjener ikke penger.
– Det er klart at å ha denne type prosjekter i produksjon uten å tjene penger, ikke er liv laga. Selv om det er høy aktivitet ved verftet, har vi mange utfordringer, sier verftsdirektør Geir Sæther.

Bygger Yara Birkeland

Verftet har bygget flere fartøy for Island Offshore. Tre ble ikke overtatt som opprinnelig planlagt og har blitt liggende ut over opprinnelig leveringstidspunkt under offshorekrisen.


Verftet skal også bygge det selvstyrt skipet Yara Birkeland, som skal frakte gjødsel fra Yaras fabrikk på Herøya ved Porsgrunn til utskipingsterminalene i Brevik og Larvik.
Skroget bygges hos Vards verft i Romania og skulle komme til Vard Brevik i september. Skipet skulle være klart i februar 2020. Skroget er fortsatt i Romania.

Nedbemanning

I dag har verftet i Telemark 107 fast ansatte. For fem år siden var det 160, i følge Varden.
Nå kan det bli permitteringer.
– Vi jobber knallhardt for å finne alternative løsninger. Men vi kan ikke utelukke at det kan bli permitteringer. Hovedfokuset vårt er at vi skal ha sysselsetting for flest mulig ansatte, sier Sæther til Porsgrunns Dagblad.
I tillegg til Yara Birkeland har verftet ett skip til Island Offshore og en ferje til Borealis under arbeid. Begge skal leveres i oktober.

Nye eiere

Vard Group - som Vard Brevik er en del av - har foreløpig ikke levert årsregnskapet for 2018, selv om fristen for innlevering utløp 1. august.

Før oljeprisfallet i 2014 og den påfølgende nedturen for offshorrederiene var det offshorefartøy som dominerte ordreboken i Vard-konsernet. Konsernet har i stor grad lykkes i å få innpass i nye markeder, først og fremst cruisemarkedet, men nok til å sikre full aktivitet i alle deler av konsernet.
Som en del av omleggingen etter offshorenedturen har Vard spesialisert verftet mer enn før, og for Vard Aukra betydde det en omlegging bort fra tradisjonell skipsbygging til satsing på oppdrettsmarkedet, samtidig som Vard inviterte medeiere inn i Vard Aukra. I slutten av august sa Aukra kommune ja til å bevilge ti millioner kroner til det nyetablerte selskapet Nye Aukra Bruk, som skal kjøpe verftseiendommen og satse på ombygging, reparasjon og vedlikehold.

Publisert: 12.09.2019 08:55

Sist oppdatert: 07.04.2021 18:19