Klyngeanalytiker En helt annen klynge
NYE TIDER: Etter at markedet for bygging av offshoreskip tørket inn har de tette båndene mellom aktøren i den maritime klyngen på Nordvestlandet løsnet, sier Erik W. Jakobsen i Menon Economics.
Nytt

Klyngeanalytiker: - En helt annen klynge

Den maritime klyngen er blitt en helt annen enn da Menon Economics startet med sine analyser i 2015. Nå er det cruise som veier tyngst, men det er ikke garantert å vare.

26.09.2019
Erik W. Jakobsen i Menon Economics beskrev en klynge som har gått gjennom store endringer etter oljeprisfallet i 2014 da han la frem årets analyse på den årlige konferansen for den maritime klyngen på Nordvestlandet torsdag. Han spådde samtidig at bedriftene må regne med nye omstillinger fremover.
Da oljeprisen falt tørket markedet for bygging av offshoreskip inn. Brønnbåter og fiskebåter fyllte en del av tomrommet etter den langvarige offshore-boomen. Senere er det blitt cruise som dominerer.
For verftene utgjør cruise- og yachtmarkedet i dag 43 prosent av ordreboken, for utstyrsleverandørene, for design og serviceselskaper 46 prosent.

Endret klyngen

Omleggingen etter offshoreboomen har brutt opp de tette bindingene i klyngen, i følge Menons analyse.
De ulike aktørene handler fortsatt seg i mellom, men i større grad har de måtte gå utenfor Nordvestlandet og finne nye leverandører og samarbeidspartner for å klare å levere i de nye markedene de har gått inn i.
Det er en omstilling Jakobsen regner med bedriftene i den maritime klyngen må regne med å fortsette med, blant annet fordi det ikke er sikkert at dagens cruiseboom fortsetter.
- Klyngen må innstille seg på kontinuerlig å være i omstillingsprosesser, sier Jakobsen.

Kraftig vekst i ordreboken

I dag har bedriftene i den maritime klyngen ordrer for 85 milliarder kroner i arbeid. Det sikrer arbeid 19 måneder frem i tid.
For ett år siden sikret ordreboken arbeid 14 måneder frem i tid.

Publisert: 26.09.2019 13:24

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:40