Kleven og Ulstein kobles til skandale verft
SKIP: En arbeider omkom under byggging av skroget til "Polar Empress" i Polen i 2014. Skipet ble utrustet hos Kleven.
Nytt

Kleven og Ulstein kobles til skandale-verft

Teknisk Ukeblad har avdekket at flere norske selskap har prosjekt ved Crist-verftet i Polen og som skal ha benyttet seg av nordkoreanske tvangarbeidere.  

Kristin Vidhammer
30.08.2016
Teknisk Ukeblad har siden mai jobbet for å finne dokumentasjon på arbeidsforholdene ved verftet, og for å finne ut hvordan de nordkoreanske tvangsarbeid kunne være knyttet til Norge.
Teknisk Ukeblad omtalte allerede 24. mai at en nordkoreansk arbeider omkom under arbeid på det polsk Christ-verftet. I følge en tysk dokumentarfilm arbeider nordkoreanerne på verftet under tvang, og arbeideren jobbet på et skip som senere ble utrustet hos Kleven.
27.august publiserte Teknisk Ukeblad en ny artikkel om forholdene ved verftet. Totalt listes det opp 10 andre prosjekter i tall- og bokstavkoder som de Armex-ansatte skulle arbeide på. Ni av disse prosjektene var norske. Det tiende skipet var dansk.
Les Teknisk Ukeblads artikkel fra 27. august


Underleverandør til Kleven

Crist-verftet er en av Klevens underleverandører, og da Teknisk Ukeblad tok kontakt med Kleven Maritime på forsommeren angående påstandene om et dødsfall på deres prosjekt i Vice-dokumentaren, sa Kleven at de ikke hadde kjennskap til de nordkoreanske arbeiderne.
Kort tid etter hadde ledelsen i Kleven et møte på toppnivå med Crist-verftet i Polen.
– Vi formidlet vårt klare standpunkt om at dette er helt uakseptabelt og at vi forventer at det opphører umiddelbart. Dette vil bli tett fulgt opp, fortalte kommunikasjonssjef i Kleven, Ellen C. Kvalsund til Teknisk Ukeblad i slutten av mai.
De krevde ikke bare at den nordkoreanske arbeidskraften skulle droppes på deres prosjekter, men at det skulle være et generelt opphør på hele verftet.
– Vi har fått bekreftet at dette nå har opphørt, fortalte Kvalsund til Teknisk Ukeblad i starten av august.
Les også:
Ifølge Teknisk Ukeblad, kan Kleven imidlertid ikke si konkret hvilke av deres prosjekter de nordkoreanske arbeiderne har jobbet på. Dette til tross for at norske selskaper har en såkalt påseplikt for å sikre at arbeidsforholdene også hos underleverandørene er akseptable.

- Vil intensivere oppfølgingen

Ellen C. Kvalsund sier mandag til NETT NO at de vil intensivere oppfølgingen ytterlig.
- Vi følger opp leverandørene våre kontinuerlig og har til enhver tid inspektører til stede. Vi ser at det arbeidet vi og andre norske selskap gjør, har ført til betydelige forbedringer når det gjelder HMS. Nå blir også dette arbeidet intensivert framover, sier Kvalsund til NETT NO.
På listen over skip dukker det også opp flere prosjekter fra norske Ulstein. Etter at selskapet ble kjent med informasjonen om de nordkoreanske arbeiderne, har også de bedt verftet om å droppe denne arbeidskraften.

Underleverandør også til Ulstein Verft

– Vi har hatt møte med verftet og presisert at det er uaktuelt for oss å samarbeide med dem om de benytter denne typen arbeidskraft, uttaler kommunikasjonsjef Lene Trude Solheim i en epost til Teknisk Ukeblad.

Teknisk Ukeblad har fortalt Ulstein om at flere av deres ordrer til Crist – deriblant fartøyene Blue King og Blue Queen, samt Island Venture, har dukket opp i papirene som er knyttet til Armex – selskapet som ansetter de nordkoreanske arbeiderne.
– Vi har ikke fått informasjon fra verftet som tilsier at nordkoreansk arbeidskraft har jobbet på de prosjektene vi har hatt ved verftet. Vi har kun hatt kontrakt med Crist, ikke med Armex, sier Solheim videre til Teknisk Ukeblad.

- Har gjennomført pålagte undersøkelser

Kommunikasjonssjef Lene Trude Solheim uttaler i tillegg i en epost mandag til NETT NO at de har gjennomført de undersøkelser som de etter lover og regler er pålagt.
- Vi har i tillegg gjennomgått og stilt klare kontraktuelle krav til leverandør i forhold til overholdelse av våre etiske retningslinjer. Dette inkluderer mellom annet tydelige krav om å overholde internasjonale menneskeretter, landets og EU sine arbeidstakerrettigheter og HMS-regler og krav.
Solheim uttaler også at de har fulgt opp disse avtalene igjennom flere år, blant annet er det gjennomført jevnlige revisjoner og kontroller.
Ulstein har forøvrig ingen skip på Crist nå.

Publisert: 30.08.2016 10:14

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:00