Klar for vekst
DRILLET: Et to måneders langt program med fire to-dagerssamlinger gjør ÅKPs Scaleup-program til en intens prosess. - Vi er blitt skikkelig drillet i å se utfordringene til kundene, sier daglig leder Jon Kjærstad (i midten ) i Anda-Olsen. Til høyre finansdirektør Erlend Rødal, til venstre Thomas Anda, medeier og leder for forretningsutvikling og salg.
Nytt

Klar for vekst

Det andre kullet i ÅKPs program for vekstbedrifter er uteksaminert.

24.05.2019
- Vi ønsker å ta selskapet opp på en langt høyere omsetning, sier daglig leder Jon Kjærstad i Anda-Olsen.
Den famileiede, 60 år gamle Ålesundsbedriften med 23 ansatte har spesialisert seg på å levere anlegg for sikker strømforsyning. Svikter den vanlige strømkilden ser det batteriløsinger fra Anda Olsen som slår inn og sikrere kontinuerlig strømforsyning, til nødaggregater kommer i gang eller den vanlige strømforsyningen kommer tilbake.
Det norske maritime markedet er det viktigste, men selskapet er også inn i oppdrett- og infrostrukturmarkedet.

Lærte å tenke på kunden

Sammen med rekrutteringsselskapet Yapril, presenningsprodusenten Plany, arbeidsbåtprodusenten Mare Safety, vannrenseutstyrsleverandøren Normex og helikopterselskapet Nor Helikopter er Anda-Olsen del av det andre kullet i ÅKPs program for å utvikle mindre og mellomstore bedrifter til å vokse og bli større.
Det første kullet ble uteksaminert i fjor og et nytt kull skal tas opp til høsten.
Vekstprogrammet går over to måneder, med fire samlinger over to dager, der erfarne næringslivsledere og investorer er mentorer. Det viktigste stikkordet for programmet er kundeorientering, i følge Håvar Risnes, som leder ÅKPs program for nyetablering og utvikling av bedrifter.
- Vi ser en fantastisk endring i bedriftene, fra å være veldig fokuserte på egen teknologi og tjenester til å være orienterte mot hvilke verdi de gir sine kunder, sier Risnes.

Drillet

Det er ei vurdering Jon Kjærstad i Anda-Olsen deler. Samlingene har vært intense,
- Vi er blitt skikkelig drillet i å se utfordringene til kundene, sier han.
Vi ser en fantastisk endring i bedriftene, fra å være veldig fokuserte på egen teknologi og tjenester til å være orienterte mot hvilke verdi de gir sine kunder

Publisert: 24.05.2019 16:06

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:35