Kampanje for katapult
LOBBY-ARBEID: Åkp-sjef Per Erik Dalen og næringsminister Monica Mæland ved Åkps stand på "Industri Futurum".
Nytt

Kampanje for katapult

Åkp har tatt med alle klyngene sine til den nasjonale industrikonferansen for å drive kampanje for at Ålesund skal få katapultstatus neste år.

21.11.2017
Åkp-sjef Per Erik Dalen griper fatt i næringsminister Monica Mæland i det hun farer forbi for nok en gang å minne henne på Ålesundsmiljøet fortrefflighet i konkurransen om katapultmidlene.
I år var Åkp Blue Innovation Arena blant de ni kandidatene i sluttrunden, men nådde ikke opp da 50 millioner kroner i katapultmidler ble delt ut.
Katapultprogrammet skal bidra til raskere utvikling og kommersialiseringa av nye industriprodukter.

Trenger pengene

Neste år skal det deles ut 100 millioner til industrikatapulter, og Åkp skal være med i konkurransen om dem.
Den ambisjonen er en av grunnen til at de tre næringsklyngene i Ålesund, GCE Blue Maritime, Norwegian Rooms og Blue Legasea stiller på en felles stand på Norsk Industris konferanse "Industri Futurum" på Gardermoen denne uken.
Finansiering er viktig for å få et løft på ÅKP Blue Innovation Arena, som ble åpnet i den nye NMK-fløyen tidligere i høst.

- Vi kjører på. Vi har allerede en katapult. Det vi trenger er midler til å booste (gi den fart, red. merk). Vi har anlegg og vi har prosjekter, sier kommunikasjonssjef Frank Støyva Emblem i Åkp.

Vise seg frem

- Det er viktig å signalisere at vi mener alvoer, sier Støyva Emblem om deltagelsen på Industri Futurum.
I tillegg til at både statsministerenen og næringsministeren er innom konferansen er både byråkrater, det offentlige virkemiddelapparatet og forskningsinstitusjoner på plass Industri Futurum, i tillegg til representanter for industribedrifter fra hele Norge. Konferansen samler over 1100 deltagere.

Publisert: 21.11.2017 13:04

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:16