KLM ser sjansen til store avtaler
POSITIVE SIGNALER: Reidar Thorstensen (t.h.) og Anita Sunde i KLM sammen med Jan Tore Leikanger fra Jets. KLM møter i dag og i morgen en rekke bedrifter på Nordvestlandet for å sikre at direkteruten Vigra - Amsterdam opprettholdes.
Nytt

KLM ser sjansen til store avtaler

KLMs offensiv for å beholde direkteruten Vigra-Amsterdam kan bære frukter. Har viktige avtaler i sikte.

23.01.2018
Etter møter med flere bedrifter på Nordvestlandet sier KLM at selskapet har fått signaler fra noen veldig spennende kunder som kanskje kan være gamechangere for fremtiden til ruten Vigra-Amsterdam.
I dag og i morgen er Anita Sunde og Reidar Thorstensen fra KLM på besøk for å møte bedrifter i Ålesund. Thorstensen er salgsansvarlig for KLMs storkunder i Norge og overtar ansvaret for Ålesundsruten fra kollega Anita Sunde.
Før jul var salgsdirektør for KLM i Norge, Halvor Gløersen, på et tilsvarende besøk.

Møtene er en del av en offensiv for å sikre grunnlaget for fortsatt drift av direkteruten til Amsterdam, og minst to daglige avganger i tillegg. Amsterdam er KLMs hovedflyplass, med direkteruter til hele verden.

Viktige signaler

Tilbakemeldingene fra bedriftene har vært positive, i følge KLM. Flere bedrifter har sagt at de er villige til inngå avtaler med KLM, og også forplikte seg til å bruke KLM på internasjonale reiser.
Blir det til bindende avtaler med de største bedriftene som har gitt positive signaler mener KLM at det i så fall vil bety så mye trafikk at det er både er grunnlag for å opprettholde direkteruten og også fly to gangen om dagen i vintersesongen.
13. februar er fristen KLM-ledelsen har satt for å få innspill til neste vinters ruteplan. Selv om det blir vanskelig å få ferdig avtaler med bedrifter på Nordvestlandet mener KLM det er fullt mulig å komme så langt i samtalene at signalene vil ha betydning for hvilket ruteopplegg KLM legger opp neste vinter.

Traff nedturen

KLM etablerte direkteruten Amsterdam-Ålesund i 2013. Året etter kom oljeprisfallet og nedturen for offshorrederiene. Det er hovedårsaken til at KLM ikke fikk innfridd forventingene, og så langt ikke har hatt positiv avkastning på flyruten.
Vinteren 2015/2016 kuttet KLM ned til en daglig avgang i seks uker. Vinteren 2016/2017 var det bare en daglig avgang hele vintersesongen akkurat som denne vinteren. Det sparer kostnader, men skaper også en ond sirkel for KLM fordi det er mer tungvint for kundene å fly via Amsterdam når det bare går ett fly til og fra Vigra om dagen.
KLMs svar på kort sikt er å tilby rimeligere enveisbilletter, der kundene kan bruke et annet selskap enn KLM den ene veien.
Fra 26. mars går KLM opp i to daglige avganger igjen. Møteoffensiven nå er rettet mot å bygge opp trafikkgrunnlaget som avgjør rutetilbudet fra neste vinter og fremover.

Publisert: 23.01.2018 15:57

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:17