Jakter kontrakter internasjonalt
DELTAR: Fra v: Ole Andre Nordahl, Artec Aqua, Sture V. Utheim, Stranda Prolog, innleid prosjektleder Leif Magne Klubbenes, Håvard Nybø, Polyform, prosjektansvarlig Kari-Anne Lade Gjørvad, Innovasjon Norge, leder IN i Rio, Stein-Gunnar Bondevik, Arnstein Johansen, Cflow Fish Handling, Stig Johansen, Normex, Vidar Aasestrand, Polyform, Bjørn Meek, Bjørdal Industrier og Bjørnar Flem, Artec Aqua. 
Nytt

Jakter kontrakter internasjonalt

Innovasjon Norges nye Global Growth-program skal hjelpe bedrifter til å finne nye eksportmuligheter. Utstyrsleverandører til akvakultur og fiskeri ser store muligheter i Sør-Amerika og Vietnam. 

Kristin Vidhammer
27.05.2017
Norske utstyrsleverandører til akvakultur- og fiskerisektoren er ledende internasjonalt og der mange er lokalisert i nordvest. Innovasjon Norge satser nå på å tilrettelegge for at flere tar steget ut i verden.
I vår var flere lokale bedrifter med på to studieturer til Brasil/Chile/Peru og til Vietnam i regi av Innovasjon Norge og deres nye Global Growth-program.
Onsdag var lokale deltakerbedrifter samlet i møte hos Innovasjon Norge i Ålesund for å se på mulighetene videre og det neste steget de bør ta.
- Gjennomførte markedsstudier viser stort potensial og mange muligheter for norske leverandørbedrifter inn mot akvakultur- og fiskerisektoren i Sør-Amerika og Vietnam. Dette er bakgrunnen for oppstarten av Global Growth-programmet rettet mot denne servicenæringa, sier prosjektansvarlig Kari-Anne Lade Gjørvad i Innovasjon Norge.

Får god tid ute i markedet

Innovasjon Norge i Møre og Romsdal er ansvarlig i Norge for programmet for to de to igangsatte programmene i Sør-Amerika og Vietnam. Programmet gir mer tid ute i markedet enn forgjenger-programmet FRAM Marked.
Polyform, Normex , Bjørdal Industrier og Stranda Prolog var bedrifter fra regionen som deltok på studietur til Sør-Amerika. På studieturen til Vietnam deltok Artec Aqua, Normex, Cflow Fish Handling, Carisma Fish, Selstad, Frionordica og Oxyvison blant annet.
I Sør-Amerika har Innovasjon Norge i Rio vært involvert, og der kontoret også dekker Chile og Peru.
- Innovasjon Norge har en misjon om å gi lokale ideer globale muligheter. Vi ønsker med dette programmet et ytterlig fokus på å få flere internasjonale bedrifter og å få flere næringer til å se verden som en arena, sier Stein-Gunnar Bondevik – direktør ved Innovasjon Norges kontor i Rio.

Ønsker at flere ser verden som èn arena

Han har vært programansvarlig for markedsreisa i Brasil, Chile og Peru sammen med lokale kollegaer. I tillegg er Leif Magne Klubbenes innleid prosjektleder på Sør-Amerika-satsinga.
- Vi intensiverer jakten på bedrifter som er "willing, able and ready" til å satse internasjonalt, sier Bondevik.
Gjennom Global Growth-programmet og reisene, kartlegger man ytterligere muligheter og potensielt nettverk og kunder ute.

Stort potensial i Brasil, Peru og Chile

- Når det gjelder Sør-Amerika, er det forskjellige markeder i disse landene, men felles er at markedsundersøkelser viser stort potensial og mange muligheter for servicenæringa og utstyrsleverandører inn mot akvakultur- og fiskeri. Det er store markeder i Brasil, Chile og Peru, sier Bondevik.
Les mer om markedene i Innovasjon Norges markedsrapport .
Siden Norge er langt framme på akvakultur og fiskeri, er et samarbeid med norske bedrifter også ønsket på myndighetsnivå, blant annet i Brasil.

Norge og norske leverandører attraktive

- Det er et kjempestort vekstpotensial innen oppdrett i Brasil. Brasil begynner også å bli mer kommersielt interessant for utenlandske investorer. Jeg tror at vi står foran en eksplosiv vekst innen oppdrett og det er stor interesse i Brasil for å knytte til seg norske aktører, sier Bondevik.
Oppdrettsnasjonen Chile har også planer om å spre aktiviteten. Det er mange norske aktører som er etablert i Chile, en av disse er Cflow Fish Handling.
- Vi har vært i Chile med eget selskap og mange ansatte siden 2004. Men vi ser at der også er noen muligheter i Peru. Brasil har vi så langt holdt oss unna, sier adm. direktør Arnstein Johansen i Clow.
Peru har også lang tradisjon som fiskerinasjon og står overfor en betydelig vekst innen oppdrett framover.
Akvakultur innbefatter en rekke fiskearter og mye mer enn laks.

Deltakelse i Global Growth gir fantastiske muligheter

- Både Brasil og Peru er mer interessant enn vi trodde, i tillegg til Chile. Vi har også fått veldig gode tilbakemeldinger fra deltakerbedriftene når det gjelder studiereisen, sier Leif Magne Klubbenes, som er innleid prosjektleder av Innovasjon Norge på Sør-Amerika.
Under reisene fikk deltakerbedriftene møter med både bedrifter, næringslivsorganisasjoner og myndighetspersoner på høyt nivå. Det er effektive reiser og en effektiv arbeidsform istedenfor å reise ut en og en.
Bedriftene jakter sammen og kommer i posisjon med aktører og personer som ikke er så lett å komme inn hos. De får også bistand av utenrikstjenesten og der ambassadene inviterer til møter og mottakelser der lokale bedrifter også er invitert. Det blir også satt opp seminar med busines-to-business møter.
- Det er en fantastisk mulighet for oss å reise ut og lære. Vi får muligheter sammen som vi ikke hatt fått alene, sier adm. direktør Stig Johansen i Normex, og som var med på studiereisen både til Sør-Amerika og Vietnam.
- Det er kjempenyttig, og vi hadde god tid til å utveksle erfaringer mellom deltakerbedriftene i tillegg, sier Ole Andre Nordahl i Artec Aqua.
Erfaringsmessig finner deltakerbedrifter gjerne hverandre i ettertid i mer formelle samarbeid også.

Vietnam verdens tredje største fiskerinasjon

Arnstein Johansen i Cflow Fish Handling ser styrken av felles satsing som programmet legger opp til.
- Vietnam er en stor fiskerinasjon med en integrert industri - men med et lavt teknologinivå. Det uttalte behovet for teknologi ligger der, og det er nå vi må satse. Med små investeringer er potensialet veldig stort for vietnamesiske selskap til å løfte kvaliteten. Vi kommer med muligheter, men de må gjøre et valg – om de vil investere og rasjonalisere, sier han.
Det er store fabrikker basert på manuell arbeidskraft i Vietnam i dag. Myndighetene ser at veksten, folketallet og behovet for sjømat vil fortsette.
- Men det er også politisk styrt om man skal kutte manuelt arbeid, sier Bjørn Meek i Bjørdal Industrier.

Besøkte også skipsverft

I Vietnam møtte de også norske bedrifter som allerede var etablert der for å høre om erfaringene, blant annet bedrifta Steinsvik.
I Vietnam var de også på besøk hos skipsverft. Det er et stort behov for modernisering av den store flåten, og mange muligheter for norske leverandører.
På studieturen til Vietnam, var det Ole Jørgen Henæs, direktør ved Innovasjon Norges kontor i Hanoi, sammen med lokale kollegarer, som var programansvarlig for markedsreisa. I tillegg er Tor Nordbye innleid prosjektleder mot Vietnam.

Vil gjerne få til flere turer dersom interesse

- Vi må beholde forspranget vi har som utstyrsleverandører innen disse bransjene, da må vi ikke isolere oss. Vi kan ikke tenke at oppdrett av tilapia i disse markedene ødelegger for egen hvitfisk for eksempel. Norge er laksofil, men det finnes veldig mange andre arter som oppdrettes. Derfor må vi bli enda flinkere til å differensiere utstyrssystemene, tilpasset andre arter og klima, sier Bondevik.
Ifølge Kari-Anne Lade Gjørvad i Innovasjon Norge i Møre og Romsdal, vil de arrangere flere turer dersom det er interesse blant næringslivet for det.
De vil også fortsette med fase 2 for bedriftene som har vært med så langt, og der andre bedrifter også kan henge seg på. Bedriftene som så langt er med, er innen ulike områder i verdikjeden. Eventuelle nye bedrifter som vil være med i fase 2, bør ikke være i direkte konkurranse med de som allerede er med.

Fase 2 og neste steg

- Bedriftene som har vært med, møtes i dag for å evaluere og også se på hva neste skritt de tar bør være. Vi har ikke konkludert ennå, men det er spennende tanker som vi har. Selv om vi jakter sammen, er Global Growth et individuelt program også. De bedriftene som lykkes, er flinke til å bygge relasjoner og forfølge individuelle kontrakter, sier Bondevik.
Reisene var på rundt 10 dager og med svært tett program. Innovasjon Norge fikk ros på grunn av et effektivt og svært bra program, men vil forsøke å legge inn litt mer tid til at bedriftene kan gjøre kontorarbeid under reisene i fortsettelsen.
- På Sør-Amerika-reisa hadde vi 15 flyreiser på 11 dager, sier Bjørn Meek i Bjørdal Industrier.
- Til sammen tror jeg vi hadde 1,5 time pause under Vietnamturen, legger Ole Andre Nordahl i Artec Aqua til.

Mål om å etablere mange Global Growth-prosjekter

- Innovasjon Norge har som mål å få etablert et 20-talls Global Growth-prosjekter. Andre nasjonale Global Growth-prosjekter som er satt i gang eller er under etablering, i tillegg til akvakultur og fiskeri, er innen sektorene maritim, helse, grønn energi, mat, mote/fashion, forsvar, vann og smart cities, sier Kari-Anne Lade Gjørvad.
Markedene er representert i flere verdensdeler, både Asia, Afrika, Amerika og Europa.
De har også et Globalt Growth program rettet mot fiskeflåten i Russland. Også Brasil har et stort behov for å modernisere fiskeflåten, noe som innebærer et stort potensiale for norske utstyrsleverandører. Innovasjon Norge i Rio planlegger nå et fiskerieminar sammen med brasilianere i denne forbindelse.

Mange involvert i Global Growth-programmene

Innovasjon Norge har mer enn 30 kontorer ute, og prosjektene gjennomføres i tett samarbeid mellom kunderådgivere for internasjonalisering og vekst ved distriktskontorene, Innovasjon Norges Eksportsenter i Oslo, eksterne prosjektledere og erfarne kollegaer ved utekontorene som kjenner de aktuelle bransjene og har et viktig nettverk.
- Det er lagt opp til flere samlinger både ute og hjemme hvor deltakerbedriftene får oppfølging undervegs. Forretningsmodeller og finansieringsmuligheter for kommersialisering av løsninger er også vesentlig å få avklart som en del av programmene, sier Lade Gjørvad.
Vi må beholde forspranget vi har som utstyrsleverandører innen akvakultur og fiskeri, da må vi ikke isolere oss

Publisert: 27.05.2017 06:00

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:10