Inviterer bedrifter til flere Hackaton
DELTOK I ÅLESUND: Fra v: Anders Standal, Robert Rishaug, Kjetil Yndestad, Kay Sindre Lorgen (alle dataingeniørstudenter ved NTNU), Geir Østrem, Helland Møbler, Jan Børre Rydningen, ÅKP, Joakim Helland, Helland Møbler og Robert Hansen, Gagn IoT. 
Nytt

Inviterer bedrifter til flere Hackaton

Tolv skarpe NTNU-studenter har vært samlet 24 timer i et hackaton med fokus på smarte møbler og smarte rom på Blue Innovation Arena i Ålesund. Nå inviterer arrangørene bedrifter til flere arrangement. 

Kristin Vidhammer
22.03.2018
Målet ved dette hackaton-arrangmentet har vært å se på hvilke muligheter som finnes ved å sette hardware og programmering i samhandling med møbel og interiør. Helland Møbler, Ekornes og NMK (Norsk Maritimt Kompetansesenter) har utfordret studentene på konkrete problemstillinger som bedriftene er opptatt av, sammen med seniorrådgivere innen innovasjon og digitalisering.
Konkret har utfordringene fra bedriftene vært henholdsvis Velferdsteknologi for eldre i framtida, komfortsonen og facility management.

Det er ÅKP, Gagn IoT, Norwegian Room Cluster, NTNU og Webstep som står bak arrangementet.

Utfordret de på velferdsteknologi

Markedssjef Geir Østrem i Helland Møbler forteller at de har utfordret studentene på Velferdsteknologi i framtida.
- Vi blir veldig mange flere eldre og som ønsker å bo hjemme i framtida og der det også vil være kapasitetsbegrensninger på institusjoner. Er det mulig å bruke teknologi som gjør at eldre kan bo hjemme lengre? Vi har utfordret studentene på velferdsteknologi og har bedt de finne ut av dette, sier Østrem.
For Helland er dette hackatonet et eksperiment for å se hva unge, dyktige studenter kan klare å finne ut av og teste.
- Det er i løpet av dette arrangementet foreslått spennende tanker og løsninger, og vi er imponert over hva studentene har klart å få til på 24 timer. Dette har vært kjempemoro, og får vi tilbud om å være med på et slikt hackaton flere ganger, gjør vi selvfølgelig det, sier Østrem.

Knytte akademia nærmere næringslivet

Det er de fire NTNU Ålesund-studentene Robert Rishaug, Kjetil Yndestad, Kay Sindre Lorgen og Anders Grytten Standal som fikk utfordringen fra Helland. De går alle tredje året på dataingeniør.
- Det har vært kjekt og utfordrende, der vi så på muligheter for framtidas stol for eldre. For oss har dette vært en interessant setting der vi blir nærmere knyttet til næringslivet og får jobbe med reelle problemstillinger. Det er kjekt å få et avbrekk fra tradisjonelle undervisningsformer og også få tilgang på mye hightech her på innovasjonssenteret.Vi har jobbet hardt og uten søvn i 24 timer, å nå er vi ganske slitne, sier de fire studentene.
Jan Børre Rydningen i ÅKP forteller at bakgrunnen for arrangementet er nettopp å kunne bringe akademia nærmere næringslivet.
- Dette er ikke det siste hackaton-arrangementet, og vi kjører gjerne flere arrangement dersom det er interesse for det. Det er bare for bedriftene å melde sin interesse. Vi har gjort dette sammen med bl.a. Gagn og Norwegian Rooms og denne gangen valgte vi å sette fokus på møbel og interiør-bransjen. Uten deltakelse fra Ekornes, Helland og NMK, hadde ikke dette gått, sier Rydningen.

Møbelbransjen opptatt av teknologi


Møbelbransjen ble valgt denne gangen fordi det er flere bedrifter innen bransjen som er interessert i Internet of Things (IoT) og sensorikk og som allerede jobber med dette.
Oddbjørn Hatløy i Norwegian Rooms sier at det har vært 24 timer med effektiv utforsking, der studentene har vært nysgjerrige og kompetente.
- Ikke minst er de en generasjon som har vokst opp med internett, slik at de tenker nytt og annerledes enn man tradisjonelt har gjort. De tenker mer på tjenester og service enn selve produktene, og ser at ved hjelp av sensorikk har man alle muligheter til å gi økt service. Det handler om hvordan man ved hjelp av sensorikk kan innhente nyttige data, blant annet innen velferdsteknologi til eldre, og for å sikre at eldre får den hjelpen de behøver når de trenger det, sier han.

Prosjektleder fornøyd med arrangementet

Robert Hansen, seniorrådgiver i Gagn IoT og prosjektleder for Hackaton-arrangementet, sier at arrangementet har gått over all forventning.
- Et slikt arrangement skaper økt verdi for brukeren og jeg er sikker på at møbelbransjen har ei framtid innen den digitale og smarte verden, og som gir bedre opplevelser for kundene framover. Datafangst kan for eksempel gi produsentene mer innsikt som kan gi bedre produkt, tjenester, service og vedlikehold. Dette ser vi også innen facility managment-bransjen for eksempel, der man ved hjelp av sensorer og datafangst kan undersøke hvor ofte møterom blir brukt, noe som kan gi mer effektiv bruk og kostnadsbesparelser for eksempel, sier Hansen.

Ble vinnende gruppe

Det ble også kåret en vinnergruppe blant studentene. Det var studentene Ole-Martin Steinnes, Sivert Løken, Eirik Gustafsson og Thomas Sund Mjåland, som ble utfordret av Ekornes på temaet komfort, som gikk av med seieren denne gang.
- Vi har i vurderingen av vinnere vektlagt brukeropplevelsen, som vi synes denne gruppa har løst veldig bra, sa arrangørene under prisutdelingen.
Dette er ikke det siste hackaton-arrangementet. Det er bare for bedriftene å melde sin interesse

Publisert: 22.03.2018 15:07

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:19