Hurtigruten vil by paa alle tre pakkene i kystruten
SATSAR: Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten vil by på alle tre pakkene på kystruten Bergen - Kirkenes.
Nytt

Hurtigruten vil by på alle tre pakkene i kystruten

Konsernsjef Daniel Skjeldam har tidligere truet med å droppe den tradisjonsrike ruten. I dag kom han med en etterlengtet avklaring.

Administrator
16.11.2017
– Vi kommer til å by på hele anbudet, alle tre pakkene og 11 skip, sa Skjeldam torsdag.
Beskjeden kom han med på en pressekonferanse ved hovedkontoret i Tromsø klokken 11 torsdag.
– Vi har knust tall og hatt lange og tøffe diskusjoner om veivalget. Nå er vi der at vi endelig kan konkludere, sa han.

Kompleks rute

Det var ikke gitt at Hurtigruten ville levere tilbud på kystruten.
– Det er en utrolig kompleks operasjon å drive. Vi skal anløpe 34 havner to ganger om dagen. Det er nesten 25.000 anløp i året. Vi seiler ikke sjelden fra full sommer i Bergen til full vinter på Finnmarkskysten.
Daniel Skjeldam har tidligere sagt at .
– Vi i Hurtigruten har sagt at vi ønsker en ny avtale, men vi vil også overleve godt uten den. Det er mange som har en oppfatning om at Kystruteavtalen er svært lønnsom. Det er den ikke. Uten inntektene fra turistene, hadde vi aldri kunnet gi lokalbefolkningen det tilbudet de har i dag, .

Kan gå til tre aktører

Siden 1800-tallet har ruten vært betjent av Hurtigruten, men det kan altså ta slutt fra 2021.
I september ble det kjent , som i praksis betyr at tre forskjellige rederier kan betjene kysten.
Ifølge er det spekulert i om rederier som Torghatten, Fjord1 og Norled har meldt sin interesse, og det heller ikke utenkelig at utenlandske aktører kan finne kystruten interessant.
3. januar neste år går fristen ut for å levere anbud på kystruten mellom Bergen i sør og Kirkenes i nord.

- Vil vinne

– Vi er med i anbudet for å vinne. Uavhengig om av vi vinner hele, deler eller ingen ting, kommer vi til å seile mer på norskekysten enn i dag. Da vil vi fortsette med rene kommersielle seilinger, sier Skjeldam, som ikke vil spekulere i hvem rederiet eventuelt må konkurrere mot.
– Vi er offensive og har tenkt å vinne alle anbudene!
Konsernsjefen er glad for at det nye anbudet inkluderer miljøkrav. Han peker på at fire av deres 11 skip allerede er rigget for landstrøm, selv om ingen av havnene kan levere det enda.
Uavhengig om av vi vinner hele, deler eller ingen ting, kommer vi til å seile mer på norskekysten enn i dag

Publisert: 16.11.2017 13:33

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:16