Her sparer oljeselskapene millioner av kroner
SIMULATORTRENING: Thomas Byberg (t.v.) og Terje Fadnes, sjef for Aker Solutions’ visualiseringssenter i Stavanger. De øver på operasjoner ved plattformen Valhall flanke vest før den er ferdig bygget. 
Nytt

Her sparer oljeselskapene millioner av kroner

Digitale simuleringer bidrar til å unngå store feilskjær ute på plattformene.

Administrator
16.11.2018
Det er en nydelig dag i Nordsjøen. Solen stråler, og forsyningsskipene duver stille i takt med de rolige bølgene på Valhall-feltet. De gode forholdene gjør det enkelt for Thomas Byberg å manøvrere heisekranen på plattformen Valhall flanke vest.
Men vi har ikke reist med helikopter for å komme hit. Vi har kjørt ti minutter fra Stavanger sentrum. Flanke vest-plattformen finnes ikke en gang ennå. Den er under bygging på Kværners verft i Verdal. Først i sommer skal den delvis ubemannede plattformen være på plass på Valhall-feltet.
Vi er på Aker Solutions’ visualiseringssenter i Jåttåvågen.
– Her simuleres operasjoner som om vi var offshore, sier Terje Fadnes, som er sjef for senteret

Kran passet ikke

Vær, vind, bølger, skip og andre faktorer kan legges inn i systemet. I tillegg kommer alle detaljer på selve installasjonene. Resultatet er en nær fullstendig realistisk modell av virkeligheten ute på sokkelen. Dermed kan komplekse og dyre operasjoner testes her før de gjennomføres ute i havet.
– Målet er at vi allerede i designfasen avdekker ting som kan gå galt og retter opp disse. Det kan spare selskapene for store penger, sier Fadnes til Sysla.
Les også:
Han viser til Ula-feltet for et konkret eksempel. Et gammelt flammetårn skulle fjernes fra plattformen, men man fryktet at det ville falle sammen i prosessen. Under første test i Jåttåvågen gikk det galt, og dermed ble det laget en ny modell. Andre gang fungerte alt.
– Både for sikkerheten og økonomien var det veldig bra at dette ikke ble oppdaget ute i havet, sier Fadnes.
Et annet eksempel kommer fra nettopp Valhall flanke vest. Da 3D-modellene ble undersøkt, ble det oppdaget at en av kranene om bord på plattformen ikke nådde fram til alle brønnene den skulle jobbe med. Dermed kunne planen justeres.
– Det ville kostet flere millioner kroner å skifte kranen senere, sier Fadnes.

– Bør være obligatorisk

Prosjektleder Michael Bible hos Valhall-operatør Aker BP bekrefter historien.
– Vi var faktisk i ferd med å gjennomføre kjøpet av kranen da vi oppdaget at den ikke ville fungere optimalt. Det reddet oss fra en dyr feilinvestering, sier han og anslår noen titalls millioner kroner.
Les også:
Ifølge Bible er det så langt avdekket 15–20 lignende situasjoner på prosjektet gjennom testingen på land. Det betyr store økonomiske besparelser, men for ham er sikkerheten likevel det viktigste.
– Vi har mål om null skader. Det er selvfølgelig veldig vanskelig å nå. Men på 750.000 arbeidstimer har vi foreløpig bare én mindre alvorlig skade, der det måtte sys et sting i en hånd. Jeg er hundre prosent sikker på at vi ville hatt flere skader uten visualiseringen.
Derfor mener han slik teknologi bør benyttes enda mer.
– Det burde være obligatorisk for alle prosjekter, uavhengig av størrelse. Det er utrolig hvor mye bedre forberedt man er om man kan øve på land først, enn om operasjonen utføres for første gang offshore. Nå vet vi hvordan alt ser ut når vi kommer ut i havet, sier Bible.

Digital siden 80-tallet

Visualiseringssenteret Visioneering ble bygget da Aker Solutions flyttet inn i nye lokaler høsten 2012. Investeringen var på flere titalls millioner kroner. De pengene er nå så godt som tjent inn.
Summene kundene har spart på å unngå smeller ute på sokkelen, er langt høyere. Terje Fadnes vil ikke forsøke å estimere hvor mye det totalt dreier seg om. Han vil heller ikke gå inn på prisene Aker Solutions tar for å bruke senteret.
Fadnes har merket seg at digitalisering nå er det store moteordet i bransjen. Selv har han vært opptatt av temaet lenge.
– Jeg ble ansatt her i 1982. Da begynte vi å jobbe med digitalisering. Den store forskjellen nå er selvsagt datakapasiteten. Her på senteret finnes det for eksempel ingen grenser for hva vi kan simulere, sier Fadnes.

Publisert: 16.11.2018 13:03

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:28