Havforskningen ville ikke valgt det utenlandske verftet igjen
LETE ETTER KRILL: Kronprins Haakon til kai på Dokken i Bergen før helgen. Nå er det på vei til Antarktis på leting etter krill. 
Nytt

Havforskningen ville ikke valgt det utenlandske verftet igjen

Havforskningsinstituttets rederisjef Per Nieuwejaar er kritisk til hvordan det italienske verftet Fincantieri håndterte byggingen av forskningsskipet Kronprins Haakon.

Administrator
04.12.2018
Det nydøpte forskningsfartøyet lå før helgen til kai i Bergen, i det som var et pitstop før skipet la ut på sin første tur til antarktiske områder.
Lørdag kastet det loss for en seks måneder lang ekspedisjon til Sørishavet, der det første av flere forskningstokt skal undersøke krillbestanden i området.
Men der skipet nå er klart for seilas, har fartøyet hatt en trøblete historie bestående av forsinkelser, uenigheter og kulturforskjeller.
– Prosessen har vært lang, tung og vanskelig, sier Havforskningsinstituttets rederisjef Per Nieuwejaar.
Les også:

Tabbe

Forskningsfartøyet sommeren 2016, .
Den første store forsinkelsen startet ifølge Nieuwejaar da Fincantieri valgte å ikke benytte seg av en opsjon på å la Rolls-Royce gjøre detaljdesignet på skipet. Rolls-Royce Marine hadde levert design, men da opsjonen på detaljdesign ble forbigått, skulle Fincantieri gjøre resten selv.
– Å bytte fra den som gjør grunndesign til detaljdesign viste seg å være en dårlig løsning, konstaterer Nieuwejaar.

Komplisert jobb

Ifølge Nieuwejaar var jobben langt mer komplisert enn hva verftet først hadde tenkt.
– Det var mye uenigheter, der vi sa at arbeidet ikke var godt nok, og det ble flere runder med uenigheter og utsettelser. Det er ikke uvanlig med forsinkelser, men de forsterket seg da dette er en ekstrembåt, tettpakket med avansert utstyr, sier rederisjefen.
Fincantieri erkjenner også at det har vært problemer knyttet til kontraktene.
– Derimot er det et trist faktum at Fincantieri og Havforskningsinstituttet har hatt og fortsatt har forskjellige meninger og tolkninger angående de kontraktsmessige rettighetene og pliktene, sier en talsperson for selskapet til Sysla.

Selvkritikk

På spørsmål om Havforskningsinstituttet kunne vært tydeligere i kommunikasjonen overfor Fincantieri, svarer rederisjef Nieuwejaar bekreftende.
– Det kan du alltids si, men anskaffelsesregelverket hindrer oss i å gå detaljert ut med slike beskrivelser da byggingen settes ut på anbud. Vi kan ikke ha 1-1-dialog med tilbydere. En kan jo også si at Fincantieri burde ha studert prosjektet mer nøye, og sannsynligvis da også priset seg annerledes. Men vi kan sikkert ta selvkritikk på mye.
– Ville du valgt Fincantieri igjen?
– Jeg ville ikke valgt Fincantieri igjen, rent personlig. Så ærlig må jeg være.

Begge hevder seier i voldgiftssak

Selve anbudsprosessen går derimot av seg selv, forteller Nieuwejaar. Når kriteriene og vektingen mellom kriteriene er fastsatt, vil anbudsrunden ikke inneholde noe subjektiv vurdering.
– Beslutningen tas av seg selv, og man har lite fleksibilitet, da anbudsregelverket styrer deg i en bestemt retning, sier han.
Fincantieri mener at de har gjort flere forsøk på å nå en minnelig løsning, og viser til at det allerede var en voldgiftsprosedyre i Oslo i fjor.
– Resultatet derfra var betydelig i favør av Fincantieri, både med hensyn til økonomisk kompensasjon og tillatelig forsinkelse. Dessverre er det to nye rettssaker, igjen utelukkende angående kontraktsmessige forhold, betalinger og tillatelig forsinkelse. Fincantieri er fortsatt åpen for å søke en minnelig løsning før disse sakene er avsluttet, forhåpentligvis med nye positive beslutninger i favør Fincantieri, sier talspersonen.
gikk i deres favør. De er altså ikke enig i hvem som vant rettssaken en gang.
Å bytte fra den som gjør grunndesign til detaljdesign viste seg å være en dårlig løsning

Publisert: 04.12.2018 14:14

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:28