Godt aar for Ramoen i aar
KLARE TIL FISKE I OKTOBER I FJOR: Nye "Ramoen" skulle egentlIg bli overlevert til eierne Per Magne Eggesbø (til v.) Knut og Atle Vartdal i fjor sommer, men en forsinkelse gjorde at båten først i oktober var i Ålesund for utrustning og en siste finish.
Nytt

Godt år for Ramoen i år

Per Magne Eggesbø i PME-konsernet sier at det er business as usual og at de har fokus på god drift i Ramoen og Eros.  

Kristin Vidhammer
22.09.2017
I PME-konsernet inngår datterselskapet Eros as (50,5 prosent) og datter-datterselskapet Ramoen as (32,8 prosent).
- Det har gått rimelig greit for både M/S Ramoen og M/S Eros i inneværende år. Det ser ut til at det blir et godt år for Ramoen. Når det gjelder Eros, fisker vi sild og makrell om høsten, som er en stor del av omsetninga, og der er fiskeprisene avgjørende for resultatet. Ellers er det business as usual. Med to nye båter er det nå først og fremst fokus på god drift framover, sier Eggesbø.

Om Ramoen og Eros

Eros

as eier og driver fiskefartøyet M/S Eros, en kombinert pelagisk tråler/ringnotfartøy bygget i 2012/2013, som driver fiske etter sild, makrell, kolmule, lodde, brisling og hestmakrell i Nordsjøen, Norskehavet, østlige Atlanterhavet og i Barentshavet. Fangsten blir oppbevart fersk og nedkjølt i tanker ombord og solgt gjennom auksjoner i regi av Norges Sildesalgslag til den pelagiske foredlingsindustrien i Norge, Danmark og Storbritannia.
Eros eier også 1/3 av Herøybas, som driver fartøyet M/S Herøy, en kombinert pelagisk tråler/ringnotfartøy fra 1997. I tillegg drifter Eros AS den pelagiske tråleren M/S Herøyfjord, og har sammen med PME as en 46 prosent eierandel i eierselskapet Traal as.

Ramoen

as eier M/S Ramoen, en nybygget fabrikktråler som ble overlevert i oktober i fjor. Fartøyet fisker etter torsk, hyse, sei, rødfisk og blåkveite i Nordsjøen, Norskehavet, Barentshavet og ved Grønland. Fangsten blir foredlet og innfrosset ombord og eksportert til Europa og Asia.
I PME-konsernet ligger også Eggesbø Eiendom, et tilknyttet selskap med 21 prosent eierandel.
Les også:
Les også:
Les også:

Resultat og utsikter

Konsernet hadde i fjor driftsinntekter på 147 millioner kroner, mot 278 millioner året før (se tabell). Reduksjonen skyldes at Ramoen as var uten fartøy store deler av fjoråret, og der deler av drifta har vært gjennomført med innleid fartøy. I tillegg inneholder 2015-tallene en salgsgevinst på 86 millioner kroner fra salget av gamle MS Ramoen. Resultatet før skatt ble i fjor på 27,5 millioner kroner.
Per Magne Eggesbø skriver i årsmeldinga for 2016 at han venter at omsetning og driftsresultat i inneværende år vil bli vesentlig høyere da nye Ramoen er tilbake i full drift. Konsernet har gode kvoterettigheter på begge fartøyene og at de med en sterk finansiell posisjon er godt posisjonert til å møte den framtidige konkurransen.

God soliditet og likviditet

PME-konsernet hadde bokførte eiendeler på nesten 1,4 mrd. ved årsskiftet. Da er kvotene bokført til 448 millioner, fartøyene M/S Eros og M/S Ramoen er bokført til 576 millioner og finansielle anleggmidler i form av investeringer og lån til tilknyttet selskap etc. er bokført 175 millioner kroner (blant annet 12,5 prosent eierandel i Arctic Swan og 13,8 prosent i Novela Logistikk as).
Konsernet hadde også markedsbaserte aksjer og obligasjoner bokført til 90 millioner kroner og bankinnskudd på over 50 millioner kroner.
Den bokførte egenkapitalen inklusiv minoritetsinteresser utgjorde 735 millioner, tilsvarende 53 prosent.
Per Magne Eggesbø er 100 prosent aksjonær og også enestyre/daglig leder i konsernet. Konsernet hadde 39 årsverk sysselsatt i fjor.

Publisert: 22.09.2017 06:00

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:14