Ga ingen signal om skipstunnelen
TAUS: Statsråd Harald Tom Nesvik hadde ingen konkrete ting å komme med når det gjaldt framdrift av Stad skipstunnel, da han besøkte Atlanterhavsparken for å legge fram statsbudsjettet mandag. 
Nytt

Ga ingen signal om skipstunnelen

Trass i at nye undersøkelser viser at Stad skipstunnel kan bygges til den tidligere anslåtte rammen, var det ikke én krone på statsbudsjettet.

Marius Rosbach
07.10.2019
Den største skuffelsen på Nordvestlandet rundt neste års statsbudsjett, er trolig at det ikke var lagt inn penger til å starte byggingen av Stad skipstunnel.
Fiskeri- og sjømatminister Harald Tom Nesvik hadde for å fortelle om ting i budsjettet som var viktig sett fra Møre og Romsdal. Når det gjaldt samferdselsprosjektet som skal trygge skipstrafikken forbi Stad, hadde han imidlertid lite å komme med.

Les også:



Ulike summer på bordet

Nesvik viser til den såkalte KS2-rapporten i 2018 – som var en kvalitetssikring av konsekvensutredningen som tidligere var gjort av prosjektet. Den viste at kostnadene var om lag en milliard kroner høyere enn tidligere anslått.
– Nå må man gå inn i disse tingene og sørge for at man har det beslutningsgrunnlaget som skal til, sier Nesvik til NETT NO.
I sommer kom imidlertid Kystverket med en utredning som viste at det var mulig å kutte kostnadene, slik at man kom innunder rammen på 2,8 milliarder. Det er beløpet som ble lagt inn i Nasjonal Transportplan i 2017.

Hadde store forhåpninger

Den siste rapporten gjorde at forhåpningene var store hos tilhengerne av tunnelen. Dermed var også skuffelsen stor da det ikke lå inn penger til oppstart i budsjettforslaget som kom på bordet mandag.
– Et samlet næringsliv på kysten er meget skuffet over at det ikke ligger inne oppstartmidler til Stad skipstunnel på neste års statsbudsjett, skriver Styringsgruppen for Stad skipstunnel i en .

Fortsatt til vurdering

Samferdselsminister Jon Georg Dale at han håpte den siste rapporten ville være nok til å ta en avgjørelse, og at departementet skulle komme tilbake til videre framdrift.
Der ligger saken fortsatt til vurdering, ifølge den fem setningene som vies prosjektet i samferdselsdepartementets proposisjon for budsjettet.
Harald Tom Nesvik ville mandag ikke gi noen signaler i saka på egne vegne.
– Som medlem av regjeringa forholder jeg meg til den. Det er viktig at vi fatter beslutninger på riktig grunnlag, hvis ikke kan det bli et negativt prosjekt, i stedet for et positivt, som det faktisk er, legger han til overfor NETT NO.

Trenger to år til byggestart

Kystverket trenger to år til å forberede byggestart, gjøre grunnerverv, arkeologiske utgravinger, kontrahering og etablering av organisasjonen.
I den siste rapporten fra Kystverket blir det vist til en tidsplan som gjør at skipstunnelen kunne stå klart til bruk i 2025. Det var betinget av en avgjørelse om investering i 2020, byggestart i 2021 og ferdigstilling i løpet av 2024.
Les også:

Det er viktig at vi fatter beslutninger på riktig grunnlag, hvis ikke kan det bli et negativt prosjekt

Publisert: 07.10.2019 14:10

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:41