Framtida maa vi konstruere selv
ÅLESUND: Fra v: Marit Uksnøy, controller, Sindre R. Stuen, QHSE-manager, Kurt Roald, mannskapssjef, og Øystein Uksnøy, daglig leder og aksjonær. 
Nytt

- Framtida må vi konstruere selv

Uksnøy & Co jakter oppdrag og samarbeidspartnere for å finne nye muligheter for rederiet. 

Kristin Vidhammer
25.02.2017
Brattvåg-rederiet med kontor i Ålesund, hadde det første norskbygde supply-fartøyet i Norge, Rig Pilot, i 1972.
I dag har de en flåte på fire skip; Geo Barents, Rig Andromeda, Tanux I og Tanux III, og der alle skipene nå ligger i opplag. De har nylig solgt Tanux II.
- Vi hadde bra drift fram til sommeren i fjor. Men hele 2016 var krevende og alle fartøyene har vært i bøyene siden september, sier daglig leder og medaksjonær, Øystein Uksnøy.
Skipene har vært i seismikk-, vindkraft- og securitymarkedet blant annet.
Ifølge Uksnøy, har både 2015 og 2016 vært dårlige år for rederiet.
- 2017 blir i alle fall like vanskelig som 2016. Vi er avhengig av å finne oppdrag i et vanskelig marked. I de siste to månedene har vi jobbet med 42 anbud i elleve forskjellige segment innen offshore, noe som beskriver kompleksiteten, sier han.
De har planer om et prosjekt og bygging av en båt som er utviklet i tett samarbeid med Br. Aa i Hyen.
- Long John er en CTV som er tiltenkt benyttet for frakt av personell og gods innen offshore vind. Prosjektet er ikke igangsatt, men dette er planer som vi fortsatt ønsker å fokusere på framover.

Ønsker samarbeid og ser på ulike muligheter

Som små mener de at de er tilpasningsdyktige og raskt kan snu seg rundt.
- Vi ønsker samarbeidspartnere som trenger kompetansen vår. Eksempelvis ser vi nå inn mot oppdrett, hvor vi ønsker å ta med oss driftskompetanse av større arbeidsbåter. Vi har ikke ambisjon om å bli en tjenestetilbyder innen oppdrett, men ønsker å samarbeide med aktører som allerede er etablert. Dette er en form for delingsøkonomi - å finne partnere, finne gode løsninger og dele kapasitet.
Foruten å bruke tid på anbudsprosesser, oppgraderer de nå kvalitetssystemet og forbedrer dokumentasjonen for å skaffe seg nødvendige ISO-sertifiseringer.
De jobber med ISO-sertifiseringsprosessene for ISO 9001- 2015 og ISO 14001-2015.
- Tradisjonelt har vi vært underleverandører, blant annet til seismikkaktøren CGG. Dermed har det vært en kontraktør mellom oss og oljeselskapene. Men nå har vi tid til å se på sertifisering og å kvalifisere oss til å gå et steg opp i verdikjeden.

Ønsker å finne nye muligheter

- Framtida må vi konstruere selv og markedsmessig er vi inne i en depressiv periode nå. Men mulighetene er der både for små og store aktører, og det hjelper ikke alltid å være størst. Man må huske på at "depresjon er manglende evne til å konstruere ei framtid", og dette er noe vi ønsker å unngå.
De jobber med utleie og vurderer salg av flere skip.
- Det er viktig å få redusert gjeld og selge tonnasje vi nå ikke trenger selv. Tradisjonelt skal jo alle eie, men vi har vurdert å endre driftsmodellen og i stedet leie skip. Det gjør oss mindre sårbare mot svingninger. Vi har blant annet et innleid vaktfartøy som benyttes i en offshore vindpark i UK. Vi tror også at forretningsmodeller vil endre seg og der man i større grad tenker salg av tjenester framover, sier Uksnøy.

Fra overskudd i 2014 til underskudd i 2015

I 2015 hadde rederiet 106 millioner kroner i inntekter, mot 165 millioner kroner året før. Resultat før skatt var et underskudd før skatt på 27 millioner i 2015 og et overskudd før skatt på nesten 35 millioner kroner i 2014.
Inntektene har kommet fra Afrika, Australia og EU - og bare i liten grad fra Norge.
- Vi har ikke stor nok nordsjøtonnasje og har vært lite i Nordsjøen. Vi har jobbet mye i risikoområder i Øst-Afrika, der vi har levert mange båttjenester sammen med securtiyselskap. Vi har gode samarbeidspartnere og god erfaring med å være i vanskelige områder.

Viktig å motivere personellet

I 2015 hadde konsernet rundt 100 årsverk, i tillegg til innleie av utenlandsk mannskap. Rederiet har i fjor måttet si opp flesteparten av de ansatte.
Personell blir lett demotivert av oppsigelser og den tøffe markedssituasjonen.
- I slike situasjoner som vi er i nå, er det viktig å motivere mannskapet til å holde fokuset. Folk blir reddere og reddere og det tar fokuset vekk fra arbeidet. Det er mange følelser, og den effekten skal vi ikke undervurdere. Det er tøft når lojale og erfarne medarbeidere må sies opp, og man vet jo ikke om de er her når oppturen kommer tilbake, sier Sindre R. Stuen, QHSE-manager.

Lokale investorer med på eiersiden

Selskapet er familieeid og de har også med lokale investorer i de skipseiende datterselskapene.
- Vi har med oss lokale investorer som også bidrar med styrekompetanse, noe som er viktig. For oss, som et lite og familieeid rederi, er det også en stor fordel at vi bruker en lokal bank som gir oss nødvendig tid til å komme oss gjennom en lang periode i et svært krevende marked, sier Uksnøy.
Vi har vurdert å endre driftsmodellen og i stedet leie skip. Det gjør oss mindre sårbare mot svingninger

Publisert: 25.02.2017 06:00

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:06