Forundret over Hurtigruten kritikk
ATTRAKSJON: Prosjektleder Terje Andreassen i Kystverket mener skipstunnelen vil bli en turistattraksjon og mener Hurtigruten også tar feil i sine andre begrunnelser for å ikke ville bruke tunnelen. 
Nytt

Forundret over Hurtigruten-kritikk

Prosjektleder Terje Andreassen i Kystverket mener Hurtigruten overdriver skipstunnelfare.

23.10.2018
– Det er temmelig usannsynlig at det skal oppstå en brann mens skipet er på vei gjennom den 1,7 kilometer lange tunnelen, samtidig med at alle motorer og framdrift stanser, sier Terje Andreassen .
Han er prosjektleder for skipstunnelen og kommentere i Teknisk Ukeblad (TU) innvendingene Hurtigruten har mot å bruke skipstunnelen. Hurtigruten mener tunnelen hverken reduserer reisetiden, reduserer forurensing eller reduserer faren for ulykker. Selskapet er blant annet bekymret for evakuering ved brann i tunnelen og tror heller ikke den blir noen stor turistattraksjon.

En gang per en million år

Faren for at det skal inntreffe et branntilløp med full black-out inne i tunnelen er om lag en gang per 1 million år, i følge TU-artikkelen.
Andreassen sier også at mannskap fra Hurtigruten har vært med under planleggingen av brannsikkerheten i tunnellen og at tilbakemeldingene fra dem har vært positive underveis.
Det er heller ikke lagt opp til evakuering via livbåter i tunellen. I stedet skal passasjeren gå ut på evakueringsveier på begge sider og evakuere via dem.

Slipper å vente

Andreassen sier Hurtigruten vil bruke lenger tid på å gå ytre led enn å bruke tunnelen ved dårlig vær, og heller ikke trenger å bekymre seg for å måtte vente på å slippe gjennom.
– Passasjerskip er prioritert. De vil aldri måtte vente mange minuttene. Når det er beregnet at i gjennomsnitt 11 skip vil bruke tunellen hvert døgn, skal det mye til, sier Andreassen til Teknisk Ukeblad.

Publisert: 23.10.2018 11:01

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:27