Forstaar at det er interesse rundt Farstad
TILLITSVALGT:  - Jeg vil ikke spekulere i hva en framtidig løsning vil bli eller hva den vil innebære, sier hovedtillitsvalgt og representant for Norsk Sjømannsforbund i Farstad Shipping, Kim Lekva Velve.
Nytt

Forstår at det er interesse rundt Farstad

Hovedtillitsvalgt i Farstad Shipping, Kim Lekva Velve, er spent på hva som skjer framover med selskapet. Obligasjonseiere begynner å bli utålmodige. 

Kristin Vidhammer
11.08.2016
- Vi er spent på hva som skjer framover og vi har sett hva som har skjedd med Solstad og Rem. Jeg skjønner at ansatte både på land og sjø er spent på hvordan framtida vil bli, sier hovedtillitsvalgt i Farstad Shipping og representant for Norsk Sjømannsforbund, Kim Lekva Velve.
De har registrert at det har vært mange medieoppslag og mye blest rundt Farstad Shipping den siste tiden. Blant annet har det vært skriverier om at både Kjell Inge Røkke, John Fredriksen og Kristian Siem er interessert i selskapet
- Vi forstår at det er interesse rundt Farstad og de er jo blant de tre-fire største offshorerederiene. Interessen fra disse tre karene vil jeg ikke spekulere i nå eller kommentere så mye mer rundt. Det som nå er viktig at vi finner gode løsninger og at det er fokus på å komme oss styrket gjennom krisa. Det er viktig at vi leverer like godt til kundene våre som vi har gjort gjennom gode tider, sier han.

Vil ikke spekulere i framtidig løsning

At det tar tid å finne gode restruktureringsløsninger, har Velve og de ansatte forståelse for.
- I et børsnotert konsern må ledelsen også holde kortene tett inntil brystet. Jeg vil ikke spekulere i hva en framtidig løsning vil bli eller hva den vil innebære. Men det er viktig at verdiene i rederiet, kvalitet i tjenestene og fornøyde kunder blir opprettholdt også i framtida, sier han.

Snur hver stein for å kutte kostnader

Velve er glad for at flere skip har gått ut av opplag igjen og at flere permitterte nå er tilbake i arbeid.
- Det er positivt at det er mange som er ute i jobb igjen, selv om markedet ikke er bra. Både ledelsen og ansatte på sjø og land snur på hver stein for å kutte kostnader og finne løsninger framover.
Blant annet har rederiet fortsatt en del båter der ansatte har en turnus som innebærer en måned ute og to måneder inne og dermed redusert lønn.
- Dette var et frivillig tilbud til de som var interessert og en dugnad for å redusere kostnader, men vi har ikke innført dette på alle båter slik som en del rederi har valgt å gjøre.
Velve håper at markedet snur og at det vil gå bedre framover.
- Jeg stoler på at ledelsen nå gjør det som er best for selskapet og slik at vi står sterkere igjen når krisa er over, sier han.

Obligasjonseiere begynner å bli utålmodige

Ifølge DN i dag mener obligasjonseiere i kriserammede Farstad Shipping at det er på høy tid at de blir tatt med i restruktureringen av selskapet.
Anders Buvik, ansvarlig porteføljeforvalter for fondet DNB High Yield, er ennå ikke blitt kontaktet av rådgiverne Farstad Shipping har leid inn for å løse gjeldsproblemene. Nå mener han det begynner å haste.
– En løsning bør komme på plass i løpet av kort tid, sier Buvik til avisa.
DNB High Yield-fondet sitter med drøyt 22 prosent av Farstads usikrede obligasjonslån på 400 millioner kroner som forfaller 15. februar 2017. DNB High Yield og Alfred Berg Kapitalforvaltning har tilsammen mer enn én tredel av andelene i dette lånet og dermed negativ kontroll. De to kan derfor spille en sentral rolle i restruktureringen av rederiet.

Kontaktet Farstad i februar

Allerede i slutten februar samlet obligasjonseierne i Farstads to obligasjonslån seg og kontaktet selskapet for å komme i dialog om restruktureringen, ifølge DN. Fortsatt har de ikke hørt noe fra Farstads finansielle rådgivere, som er DNB Markets, Nordea Markets og Danske Bank Markets.
Senior porteføljeforvalter Tom Hestnes i Alfred Berg Kapitalforvaltning er minst like utålmodig.
– Farstads rådgivere har nå jobbet i et halvt års tid. Det er overraskende at det tar så lang tid. Vi er ydmyke for at restruktureringsprosesser er kompliserte og tar lang tid, men samtidig er jo Farstad en av «de tre store». Vi hadde vel en forventning om at de derfor skulle kommet på banen vesentlig raskere og i en konsolidatorrolle, ikke at de skulle være bortimot den siste ut av den blokken og derfor trolig blir spist, sier Hestnes til DN.

Enig i at det har tatt lang tid

Konsernsjef Karl-Johan Bakken i Farstad Shipping sier til DN at han forstår at obligasjonseierne er utålmodige.
– Jeg er enig med obligasjonseierne om at dette har tatt lang tid. Alle parter som er knyttet til selskapet skulle selvfølgelig ha sett at vi allerede hadde funnet en refinansieringsløsning for selskapet, sier han.
Han ønsker ikke å si noe om hvordan arbeidet med å finne en løsning for Farstad går, og kan heller ikke gå ut med en forklaring på hvorfor prosessen har tatt så lang tid.
– Men, vi ønsker selvfølgelig at vi allerede hadde vært i havn med en løsning, slik at vi kunne ha konsentrert oss fullt om driften av selskapet, sier Bakken til DN.
Han mener at den pågående konsolideringen i markedet for offshore service-skip er positiv og nødvendig for næringen.
– Det er viktig at næringen benytter denne anledningen til å skape større og med solide enheter som kan bidra til å bedre regulere balansen mellom tilbud og etterspørsel i markedet, sier Bakken til DN.
Jeg stoler på at ledelsen nå gjør det som er best for selskapet og slik at vi står sterkere igjen når krisa er over

Publisert: 11.08.2016 15:47

Sist oppdatert: 10.02.2021 13:59