Nytt
Fjord Norge-sjefen spår mer konsolidering
NSB og Fjord1s felles satsing på reiseliv kommer til å få følge av flere sammenslåinger i reiselivsbransjen, spår Fjord Norge-sjef Kristian B. Jørgensen.
06.12.2018
Jørgensen er godt fornøyd med at Fjord1 og NSB etablerer et felles selskap og kombinere båt, buss og bane for å drive reiselivsutvikling i hele Norge.
- Jeg synes dette er veldig, veldig postitivt. Dette er et bevis på hvor viktig reiselivet blir i fremtiden, sier han.
Fjord Norge er et markedsføringsselskap for turismen i de fire Vestlandsfylkene.
NSB/Fjord1-samarbeidet er en naturlig konsekvens av oppturen i reiselivsnæringen, mener Jørgensen.
- Nå som man har en så stor vekst og lønnsomhet så er det naturlig at denne typen sammenslåinger oppstår, sier Jørgensen.
Flåm, der både Fjord1 og NSB er sentrale aktører, er et eksempel på det. Flåmsbanen og sightseeingstrafikken på fjorden trekker turister hele året, som gir grunnlag for overnattingsbedrifter og handel og som også har innvirkning på reisemønsteret videre til andre turistmål.
Steder som Voss, Eidfjord i Hardanger og Loen i Nordfjord er eksempler på steder som er eller kan utvikle seg til slike hubber, i følge Jørgensen.
Med Fjord1/NSBs plan om å også utvikle Raumabanen kan også Åndalsnes bli en slik hub, etter Jørgensens vurdering.
Det har en selvforsterkende effekt, mener han.
- Med veksten kommer større aktører, mer kapital og konsolidering. Da kommer også profesjonalisering i salg, drift og personlabehandling, sa Jørgensen.
- Jeg synes dette er veldig, veldig postitivt. Dette er et bevis på hvor viktig reiselivet blir i fremtiden, sier han.
Fjord Norge er et markedsføringsselskap for turismen i de fire Vestlandsfylkene.
NSB/Fjord1-samarbeidet er en naturlig konsekvens av oppturen i reiselivsnæringen, mener Jørgensen.
- Nå som man har en så stor vekst og lønnsomhet så er det naturlig at denne typen sammenslåinger oppstår, sier Jørgensen.
Sterke selskap og store hubber
Går det som Jørgensen venter vil utviklingen i reiselivet bli drevet frem av større og sterkere reiselivsbedrifter, og reiselivet på Vestlandet i større grad bli konsentrert om hubber - steder som fungere som sentrum og drivkraft for reiselivsutviklingen i en hel region.Flåm, der både Fjord1 og NSB er sentrale aktører, er et eksempel på det. Flåmsbanen og sightseeingstrafikken på fjorden trekker turister hele året, som gir grunnlag for overnattingsbedrifter og handel og som også har innvirkning på reisemønsteret videre til andre turistmål.
Steder som Voss, Eidfjord i Hardanger og Loen i Nordfjord er eksempler på steder som er eller kan utvikle seg til slike hubber, i følge Jørgensen.
Med Fjord1/NSBs plan om å også utvikle Raumabanen kan også Åndalsnes bli en slik hub, etter Jørgensens vurdering.
Pengene kommer
I et intervju i NETT NO-magasinet som kom ut tidliger i høst sa Jørgensen at reiselivet på Vestlandet nå har kommet opp i et volum og en lønnsohet at næringen har begynt å trekke til seg kapital fra nye investorer.Det har en selvforsterkende effekt, mener han.
- Med veksten kommer større aktører, mer kapital og konsolidering. Da kommer også profesjonalisering i salg, drift og personlabehandling, sa Jørgensen.
Publisert: 06.12.2018 18:30
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:28