Nytt
Får ikke NCE-status
Norwegian Rooms nådde ikke opp i konkurransen om å bli tildelt status som Norwegian Centre of Expertise.
08.11.2018
Et ja på søknaden om NCE-staus ville gitt Norwegian Rooms fem millioner kroner i årlig offentlig støtte i fem år fremover.
Nå må medlemmene i klyngen ta frem plan B og finansiere driften på andre måter.
Norwegian Rooms (som skifter navn til Branding Innovation Cluster) organiserer ferdigvareindustri, som blant anna omfatter møbelprodusentene.
Norwegian Rooms har i dag Arena-status, som er det laveste nivået i det offentlig finansierte klyngprogrammet. Arena-status gir to millioner kroner i årlig støtte, men etter ha hatt Arena-status i fem år er Norwegian Rooms komme til veis ende i det programmet. Arena-statusen utløper ved årsskiftet og da var opprykk til NCE-status eneste alternativ for fortsatt offentlig finansiering innen klyngeprogrammet.
Daglig leder Oddbjørn Hatløy i Norwegian Rooms sa til NETT NO i september at styret hadde ein plan B, som innebære en videreføring av klyngeorganisajonen også uten finansiering gjennom det offentleg klyngeprogrammet. Det er den planen som nå tas frem.
Klyngeorganisajsonen består av 50 merkevarebedrifter i ferdigvareindustrien og viktige samarbeidspartnere i deres verdikjeder, i følge pressemelding. De største bedriftene bak klyngeprosjektet er Flokk AS, Ekornes AS, Glamox AS og Stokke AS. Klyngens omsetning er på over 13 milliarder kroner (2017-tall), og teller over 13 000 ansatte.
Nå må medlemmene i klyngen ta frem plan B og finansiere driften på andre måter.
Norwegian Rooms (som skifter navn til Branding Innovation Cluster) organiserer ferdigvareindustri, som blant anna omfatter møbelprodusentene.
Plan B
- Klyngens styringsgruppe samler om kort tid bedriftene til rådslagning om satsingen fremover, men det er allerede en uttalt interesse for å videreføre driften i egen regi blant de største bedriftene, sier styreleder Jon Daniel Nesje i en melding på Norwegian Rooms nettside.Norwegian Rooms har i dag Arena-status, som er det laveste nivået i det offentlig finansierte klyngprogrammet. Arena-status gir to millioner kroner i årlig støtte, men etter ha hatt Arena-status i fem år er Norwegian Rooms komme til veis ende i det programmet. Arena-statusen utløper ved årsskiftet og da var opprykk til NCE-status eneste alternativ for fortsatt offentlig finansiering innen klyngeprogrammet.
Daglig leder Oddbjørn Hatløy i Norwegian Rooms sa til NETT NO i september at styret hadde ein plan B, som innebære en videreføring av klyngeorganisajonen også uten finansiering gjennom det offentleg klyngeprogrammet. Det er den planen som nå tas frem.
Drive videre
- Branding Innovation Clusters ambisjon er fortsatt å spille en avgjørende rolle i fornyingen og styrkingen av norsk ferdigvareindustri gjennom Norges sterkeste og mest innovative merkevarebedrifter som spydspisser i tett samarbeid med ledende FoU-miljø, sier klyngeleder Oddbjørn Hatløy i pressemeldingen.Klyngeorganisajsonen består av 50 merkevarebedrifter i ferdigvareindustrien og viktige samarbeidspartnere i deres verdikjeder, i følge pressemelding. De største bedriftene bak klyngeprosjektet er Flokk AS, Ekornes AS, Glamox AS og Stokke AS. Klyngens omsetning er på over 13 milliarder kroner (2017-tall), og teller over 13 000 ansatte.
Publisert: 08.11.2018 12:16
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:27