Enorm cruisesatsing smaa norske leveranser
CRUISE: Cruiseskip på rekke og rad ved kai i Nassau, Bahamas. Det skal bygges minst 117 nye skip fram til 2027.
Nytt

Enorm cruisesatsing - små norske leveranser

Det er bestilt 117 nye cruiseskip for totalt 630 milliarder kroner, men norske leverandører sliter med å få innpass.

20.11.2019
Dette går fram av en rapport som bransjeorganisasjonen Norwegian Maritime Exporters har gjort for .
115 norske bedrifter har deltatt i undersøkelsen, og det viser seg at 53 prosent av leverandørene har cruisekontrakter på under ti millioner siste året. Bare 13 prosent har kontrakter på over 50 millioner.

Ficantieri på topp

Italienske Fincantieri, som eier Vard, er største cruiseverft i verden og står for 39 prosent av ordreboken, etterfulgt av Chantiers i Frankrike (22 prosent), Meyer i Tyskland (13 prosent) og Meyer Turku i Finland (12 prosent).
De fire store cruiseverftene representerer 87 prosent av den totale ordreboken og forventer å levere 71 nye cruiseskip fram til 2027.
Selv om norske verft som Vard, Ulstein og Kleven satser mer på vruise, representerer norske verft bare 2 prosent av den totale ordreboken målt i dødvekttonn.
Dette er spesielt mindre ekspedisjonscruiseskip, der det totalt er bestilt 37 slike skip, men som representerer under 5 prosent av den totale ordreboken.

Vil vokse

Undersøkelsen viser at ni av ti norske leverandører ser på cruise som er strategisk satsingsområde.
De norske leverandørene leverer i stor grad til selskapene Ponant og Hapag-Lloyd, som blant annet bygger hos Vard.
Men i rapporten blir det understreket at det er viktig å også levere til Carnival og Royal Caribbean, som utgjør cirka 80 prosent av det globale markedet.
- I internasjonal målestokk er de fleste norske aktørene små, men undersøkelsen viser at de likevel evner å sikre seg kontrakter for en rekke cruise-rederier.
- De ser veldig strategisk på dette markedet og er villige til å investere for å vokse, sier adm.dir. Erlend Prytz i Norwegian Maritime Exporters, i en pressemelding.

Grønn drahjelp

Han viser til at det grønne skiftet gir drahjelp.
- Utstyrsprodusentene er langt fremme med miljøvennlige produkter som møter mange behov innenfor cruiseindustrien, sier Prytz.
GIEK viser til at i 2017 innførte Regjeringen en for å utvide bankenes kapasitet overfor eksport-SMBer. Garantien fra GIEK skal gjøre det lettere å få bankfinansiering når en bedrift skal investere for fremtidig eksport eller dekke .
- Våre maritime leverandører trenger flere ben å stå på. Det er positivt at de satser på cruise-markedet, og jeg ser at flere kan dra nytte av statlig finansiering for å realisere sine eksportplaner og , påpeker adm.dir. Wenche Nistad i GIEK.
Våre maritime leverandører trenger flere ben å stå på. Det er positivt at de satser på cruise-markedet

Publisert: 20.11.2019 15:57

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:45